Isnin, 14 Ogos 2017

Akta 164

  RUU164 MENGUJI PERANAN PAS SEBAGAI BLOK KETIGA

Parlimen telah meluluskan Rang Undang-undang Membaharui Undang-undang (Perkahwinan dan Penceraian) 1976 (Akta 164) setelah dibahaskan lebih 6 jam, tiga hari lepas, merupakan perbahasan yang paling menarik bagi sidang Parlimen yang baru berakhir. Menariknya hanya perwakilan Pas membahaskan RUU ini ditangguhkan untuk dikembalikan ke Pejabat Peguam Negara untuk penambahbaikan, sementara anggota-anggota DAP minta disegerakan. Akta ini adalah asalnya khusus untuk kebajikan dan keadilan untuk orang bukan Islam, di mana soal urusan rumahtanggan: perkahwinan dan penceraian, tertakluk kepada mahkamah sivil. Penganut Islam tertakluk kepada mahkamah syariah, yang tiada kaitan dengan akta ini.

RUU 164 sudahpun dibawa ke sidang Parlimen bulan April lepas, tetapi ditarik balik oleh kerajaan, untuk beberapa penambahbaikan dan pindaan. Fasal 88A, dalam RUU ini ditarik kerana mengikut pendapat Pejabat Peguam Negara tidak selari dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan. Fasal 88A dikhuatiri memberi kesan kepada pertukaran agama secara unilateral sebelah pihak. Perkara 12(4) menyebut Fasal (3) agama seseorang yang di bawah umur lapan belas tahun hendaklah ditetapkan ibu atau bapanya atau penjaganya. 

Perbahasan kepada Seksyen 51 dengan jelas menyatakan bahawa pembubaran kepada perkahwinan bukan Islam yang salah seorang memeluk Islam mestilah dibuat di mahkamah sivil. Perbahasan berkisar kepada Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan berkaitan dengan kebebsan beragama. Bila seseorang bukan Islam memeluk Islam, beliau tertakluk kepada undang-undang syariah. Di bawah Seksyen 51, beliau terpaksa ke mahkamah sivil  untuk menyelesaikan masalah agama beliau sendiri. 

Seksyen 51 ini,  dihujahkan sebagai menghukum seseorang yang memeluk Islam yang dijamin oleh Perlembagaan dalam bab kebebasan beragama. Secara langsung keadaan ini, menyekat beliau merujuk kesnya kepada undang-undang Islam. 

Akta 164 yang baru diluluskan oleh Dewan Rakyat, dipertontonkan sebagai merendahkan kewibaan perundangan syariah yang menggambarkan penghakisan kedaulatan perundangan Islam dalam masyarakat yang memiliki kemajmukan keturunan dan kepercayaan. 

Cadangan Dato' Dr Khairuddin Aman Razali (Pas-Kuala Nerus) supaya dibuat undian belah bahagi, iaitu undian setiap orang, tidak berjaya bila ianya disokong oleh 13 ahli sahaja (Ahli Parlimen dari Pas) gagal memenuhi syarat 15 orang penyokong, dan RUU ini diluluskan. 

Hanya ahli dari Pas sahaja yang meminta supaya RUU ini ditangguhkan dan buat pindaan, sementara anggota Parlimen beragama Islam dari parti lain sama ada dari komponen Barisan Nasional atau gabungan Pakatan Harapan, adalah menyokong RUU ini, walaupun undian tidak dilaksanakan.

 Pas yang telah meletakkan dirinya sebagai blok ketiga dengan bilangan keahlian yang terbatas, memain peranan yang terhad dan terbatas, membiarkan BN di satu pihak, PH di blok lain, menguasai keputusan dewan perundangan. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan