Isnin, 20 Mac 2017

Najib bantu Kelantan

NAJIB BANTU KELANTAN MENJELANG PRU14

Menarik juga antara ucapan DS Perdana Menteri dalam lawatan ke Kelantan minggu lepas menegaskan komitmen kerajaan Persekutuan khususnya Barisan Nasional (BN) membantu Kelantan. Sempena lawatanya, beliau merasmikan Pusat Tranformasi Bandar (UTC) di Kota Bharu, umum pembinaan sebuah hospital daerah di Jelawat dan laluan keretapi laju Pantai Timur. Paling menarik intisari penegasan beliau; beliau lebih banyak bantu rakyat Kelantan dan akan terus membantu tidak seperti pemimpin terdahulu. Beliau menyebut pemimpin  sebelumnya banyak mendera rakyat Kelantan. 

Hendak bantu rakyat Kelantan itu satu niat murni, peningkatan usaha membantu rakyat Kelantan dalam bentuk termaktub dalam Perlembagaan, Kelantan sebagai sebuah negeri dalam sistem federalisme, tidak perlu diungkit. Ianya adalah satu tanggungjawab dan tugasan sebagai pemerintah sebuah kerajaan Persekutuan.

Membina sistem keretapi laju sebagai jalan penyelesaiaan sistem pengangkutuan dan perhubungan, dengan mengabaikan keperluan semasa sistem pengangkutan darat antara Gua Musang ke Kota Bharu yang sentiasa terbantut setiap musim perayaan, meninggalkan yang fardhu menumpu ke perkara sunat. Mengapa kerajaan Persekutuan tidak membantu atau mengambil alih pembinaan lebuh raya yang diusahakan oleh kerajaan negeri untuk melicinkan perjalanan antara Machang-Kuala Krai. Tugas membina jalan raya adalah tugas kerajaan Persekutuan bukan tugas kerajaan negeri dalam sebuah pentadbiran federalisasi. Kerajaan Persekutuan sedang membina jalan baru atau lebuh raya bermula dari Pasir Hor ke Kadok. Sepatutnya kerajaan Persekutuan mendahulukan pembinaan jalan ini terus ke Gua Musang secepat mungkin sebelum memberi tender kepada syarikat dari Republik Rakyat Tiongkok membina sistem keretapi laju dari Gombak ke Pengkalan Kubor. 

Tunggu dan lihat apakah bentuk bantuan mendatang untuk rakyat Kelantan terutama menjelang PRU14 dalam suasana UMNO dibelenggu tanda perpecahan membawa kepada kemunculan parti PPBM. Usaha bersungguh dari kenyatan pemimpin utama UMNO akhir-akhir ini, UMNO serius mendekati Pas. Belum nampak reaksi dari penyokong Pas, sejauhmana penerimaan penyokong akar umbi Pas dengan pendekatan terkini UMNO. 

Dulu, kini dan mungkin selamanya, UMNO tidak dapat memisahkan antara politik dengan pentadbiran, politik kepartian dengan tanggungjawab legislatif, kuasa legislatif dengan birokrasi. UMNO adalah kerajaan, kerajaan adalah UMNO. UMNO sengaja menafikan pengasingan kuasa antara legislatif dengan eksekutif. Bantuan kerajaan Persekutuan ke Kelantan, bukan tanggungjawab pentadbiran, tetapi diabsahkan sebagai sumbangan dan jasa UMNO kepada rakyat Kelantan. Berbekalkan kematangan politik, rakyat Kelantan yang membantu Pas membentuk kerajaan lebih 20 tahun, tidak mudah melenting dengan usaha UMNO terkini.

Jika sebelum ini, beberapa projek dalam kawasan pihak berkuasa tempatan memberi masalah kepada rakyat selaku pengguna. Kemudahan prasarana disediakan oleh Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) tanpa pengetahuan PBT sekadar menyediakan projek untuk memberi rezeki kontraktor pilihan JPP atau UMNO Bahagian, bukan menyediakan kemudahan untuk keselesaan rakyat. Penyediakan sistem longkang yang tidak ikut spekulasi, sistem saliran yang menambahkan masalah takungan air, sekadar beberapa contoh perbelanjaan duit rakyat yang tidak berbaloi dan membazir.

Jabatan Perangkaan Malaysia menunjukkan Kelantan mula mengeluarkan minyak sejak tahun 2004, dan laporan Jabatan Perdana Menteri yang diedarkan kepada pegawai kerajaan negeri, anggaran pengeluaran petroleum di Kelantan dalam satu tahun adalah RM2.5 billion. dalam tahun 2009, kerajaan Kelantan menuntut kerajaan Persekutuan menerusi Petronas sebanyak RM1 billion. Jika kerajaan Persekutuan lebih banyak membantu Kelantan berbagai pemimpin terdahulu memanglah patut lantaran sumbangan dari bumi Kelantan khususnya hasil petroleum tersebut. Pemimpin dulu menafikan hak Kelantan perolehi hasil petroleum, apakah sekadar pemeberian wang ihsan menerusi istrumen UMNO iaitu JPP, serta MAIK, untuk diagihkan kepada rakyat Kelantan, adalah satu perubahan. Rakyat Kelantan diwakili oleh kerajaan yang dipilih rakyat, JPP bukan mewakili rakyat Kelantan tetapi kepentingan UMNO menggunakan kemudahan birokrasi dan eksekutif. 
 

Jika dimaksudkan membantu Kelantan yang sinonim dengan membantu Pas dengan anggota kerajaan mengambil alih membawa usul RUU 355, sebagai usul kerajaan. Usul RUU 355 yang dibawa sebagai usul persendirian Ahli Parlimen Marang bukanlah usul untuk memartabatkan perundangan syariah di Kelantan, tetapi keseluruhan sistem mahkamah berkenaan. Usaha dan kesanggupan UMNO dalam isu usul RUU 355, harus dilihat dari sudut kepentingan agama dan jemaah bukan mencari keuntungan dan kelebihan politik. 

     



 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan