Rabu, 22 Mac 2017

Pas Terima RM90 juta

KEPIMPINAN PAS  MAKAN DEDAK RM90 JUTA

Menarik juga di tengah-tengah episod saling tuduh menuduh parti-parti politik terima sumbangan, diselitkan dengan Pas, sebuah parti misikin, terima sumbangan dana RM90 juta dari UMNO. UMNO yang masih belum berjaya menghapuskan dan melenyapkan mainan di kotak minda orang ramai dengan duit derma RM2.6 billion ke dalam akaun peribadi Presiden, DAP dengan dakwaan menerima sumbangan dari ejen Israel tanpa tindakan drastik dari SPRM. 

Lebih menarik lagi, diperkuatkan dengan dakwaan dari bekas kepimpinan Pas yang melompat parti, ada bukti dalam akaun sebuah bank tempatan, Affin Bank, sejumlah wang berkenaan dimasukkan untuk tujuan dana untuk Pas. Cetusan Pas terima dana RM90 juta diterbitkan oleh akhbar Sarawak Report, yang berpengkalan di London. Kepimpinan Pas menafikan terima dana sejumlah itu di tengah-tengah kekalutan UMNO berdepan dengan berbagai krisis keyakinan kepimpinan. Sebagai meneruskan talian hayat, UMNO dipersepsikan amat memerlukan sokongan dari Pas, mewakili suara Melayu dan Islam. Usaha Pas menerusi usul RUU 355, diambil kesempatan oleh UMNO mengetengahkan niat murni dengan kesungguhan memberi kerjasama agar usul ini menjadi realiti.  

Pas yang disingkirkan dari gabungan pembangkang Pakatan Rakyat, mulai didekati UMNO yang telah merasai kuasanya semakin terhakis sebagaimana dipamerkan oleh PRU13, peratus sokongan semakin menurun. Pas dan UMNO digambarkan sebagai saling perlu memerlui demi survival masa depan. Di kesempatan inilah diperhebatkan dakwaan Pas memakan dedak UMNO. 

Namun demikian, Pas dalam perbelanjaan yang terhad, hinggakan untuk membayar saguhati Hari Raya kepada petugas penerbitan Harakah, terpaksa kutip derma dari kepimpinan parti pada tahun lepas. Lazimnya, Harakah tiada masalah memberi saguhati kepada pekerjanya, tetapi selepas didakwa terima dedak RM90 juta, tenat untuk berbelanja. Pelik juga. Potongan 20% daripada elaun setiap Ahli Parlimen Pas disumbangkan terus ke Pejabat Agung Pas, tidak diagihkan ke Perhubungan Pas Negeri dan Pas Kawasan, selepas PRU13. Jawapan Bendahari Pas Pusat semasa Muktamar Pas Pusat, di Batu Pahat, 2014, kerana Pas Pusat menanggung banyak hutang perbelanjaan PRU13. Adakah kesempitan kewangan dialami Pas, dengan rela hari UMNO menyediakan dana RM90 juta untuk membantu Pas, dengan harapan setelah meninggalkan Pakatan Rakyat, akan berganding dengan UMNO dalam PRU14. 

Mungkinkah RM90 juta tersebut dimasukkan ke dalam akaun peribadi pemimpin parti sebagaimana RM2.6 billion ke dalam akaun Presiden UMNO, demi menyelamatkan nama baik parti kerana yang menerima adalah peribadi pemimpin, pengorbanan pemimpin parti sangguh tanggung risiko atas nama peribadi, demi menyelamatkan nama baik parti. Rumah Presiden Pas masih rumah kayu di pinggir masjid sejak puluhan tahun, tidaklah sampai isteri Presiden parti mampu memiliki cincin berharga jutaan ringgit. 

Kepimpinan Pas menafikan terimaan dana berkenaan, telah dicabar oleh pemimpin parti serpihan Pas menyaman Sarawak Report jika tak betul. Kos menyaman Sarawak Report bukanlah satu angka yang kecil, dalam sempitan kewangan, Pas sudah pun mengambil langkah awal menyaman dengan menyerahkan pihak guaman di London.  Dalam kaedah hukum, agama menggariskan membawa bukti yang kukuh sebelum mendakwa seseorang atau mana-mana pihak melakukan jenayah. Kaedah mempersepsikan dakwaan tanpa membawa bukti, sebuah gambaran sikap yang penuh prajudis dan berniat jahat.

SPRM dalam jawapannya yang diberi kepada Parlimen melalui Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Paul Low, ketika menjawab soalan dari Hanipa Maidin (Sepang), minggu lepas,  menjelaskan tiada sebarang bukti dakwaan Pas menerima dana RM90 juta. Jawatankuasa Menilai Maklumat SPRM mendapati: i. maklumat yang diterima tidak jelas, ii. tiada unsur yang membolehkan siatan dibuat terhadap Pas, iii. jelas, terang dan nyata bahawa siasatan tidak pun dapat dibuat kerana ianya dakwaan yang tiada ada bukti.    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan