Sabtu, 9 Mei 2015

Muhasabah dari Permatang Pauh

PRK PERMATANG PAUH MUHASABAH UNTUK BN DAN PAKATAN RAKYAT

Pilihan Raya Kecil Parlimen Permatang Pauh kelmarin bolehlah disifatkan sebagai medan dua kelompok besar gagasan politik; Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat, membina kajian masa depan. Kehadiran PRK P.044 ini dalam agenda dan takwin politik serta demokrasi kepilihanrayaan mengikut iklim Malaysia, memberikan beberapa analitikal pembolehubah untuk pengaturan strategi setiap parti. Dengan lain perkataan, memberikan beberapa dapatan baru untuk dimuhasabahkan.

Dari segi peranan dan tanggungjawab Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), sama seperti PRK Rompin, senggang dua hari, menampakkkan kegagalan SPR. Dalam PRK Permatang Pauh, sasaran 80 peratus keluar mengundi, tidak tercapai bila hanya 73.89% sahaja keluar membuang undi. Bila SPR menetapkan hari mengundi pada pertengahan minggu, memang sudah diduga pengundi yang tinggal di luar kawasan tidak ramai yang akan pulang mengundi. Kegagalan SPR mengadakan hari mengundi serentak semasa cuti panjang hujung minggu baru ini bagi kedua-kedua PRK Permatang Pauh dan Rompin, memberi kesan kepada angka keluar mengundi.

Dalam PRU13, seramai 63,332 orang dari jumlah 71,808 pemilih Parlimen Permatang Pauh, atau 88.19% keluar mengundi. Kelmarin, hanya 53,102 dari 71,890 pemilih atau 73.87% sahaja keluar mengundi, tersasar dari sasaran SPR. Ini bermakna seramai 10,230 pemilih atau penurunan 16.18%, tidak keluar mengundi kali ini yang boleh dibaca dari berbagai sebab, termasuk tidak balik kampung bagi mereka yang disebut sebagai "pengundi luar".

Strategi tersirat SPR membantu prestasi BN meletakkan hari mengundi berasingan dan pertengahan minggu, tidak menjadi di Permatang Pauh, sebagaimana di Rompin.  Kegagalan pengundi luar yang mungkin pada culaan BN, majoritinya tidak menguntungkan BN, menjadi sebab munasabah hari mengundi dielakkan pada hujung minggu supaya "pengundi luar" tidak pulang atas alasan PRK tidaklah sepenting PRU. 

Majoriti undi kemenangan calon PKR, DS Dr Wan Azizah Wan Ismail menurun. Majoritinya ialah 8,841 undi atau 17.07% berbanding 11,721 undi atau 18.78% oleh DS Anwar Ibrahim dalam PRU13. Perolehan undi calon PKR kali ini, 30,504 undi, iaitu penurunan 6,586 undi atau 17.75% daripada pungutan dalam PRU13: 37,090 undi. Di samping itu, undi popular calon PKR dalam PRK adalah 58.01% dari jumlah undi sah, sedikit rendah berbanding pencapaian PRU13; 59.19%. 

Berbanding dengan pencapaian calon BN pula, pungutan undi dalam PRK kelmarin; 21,475 undi atau 41.09% dari jumlah undi sah, penurunan undi 4,783 atau 18.53% dari undi PRU13; 25,369 undi. Pungutan undi BN dalam PRU13 merupakan 40.49% jumlah undi sah. 

Pencapaian kedua-kedua calon PKR dan BN dalam PRK, walaupun sedikit perubahan, tetapi perubahan dengan angka yang kecil, tidak menggambarkan satu keputusan atau pencapaian yang boleh dibanggakan, sekadar mempertahankan status quo PRU13. 

Usaha BN melakukan satu kejutan dan memperbaiki prestasi tidak menampakkan hasil yang jelas, lantaran peratusan keluaran mengundi yang rendah. Kebiasaannya dalam PRK, jika peratusan keluar mengundi yang tinggi, kelebihan adalah memihak kepada BN, terutamanya di kawasan luar bandar. Bila peratus keluar mengundi tinggi, BN berjaya buat kejutan, BN berjaya merampas kerusi Pas dalam PRK; Galas (04/11/2010) 83.15%, Pengkalan Pasir (08/12/2006) 83.01%, Pendang (10/07/2002) 86.04% dan Semerak (11/08/1997) 82.41%. BN berjaya meningkatkan undi serta mengurangkan majoriti kemenangan calon Pas di Manek Urai (17/07/2009) 87.57% keluar mengundi dan Sungai Limau (04/11/2013) 85.22% keluar mengundi. Berlainan dengan kawasan bandar, peratusan keluar mengundi tinggi boleh membuatkan BN cipta kejutan sebagaimana di Teluk Intan (31/05/2014), bila DAP hilang kerusi, bila hanya 67.13% keluar mengundi.

Ulasan pertama dari pihak BN menerusi Pengarah Jentera Pilihan Rayanya, DS Ahmad Zahid Hamidi, perncapaian calon sebagai calon muda merupakan satu permulaan yang baik. Pencapaian ini memberikan alamat baik masa depan BN khususnya di kerusi ini menjelang PRU14. 

Tak ada yang harus dikagumi dengan pencapaian calon BN, sungguhpun majoriti kemenangan calon PKR lebih kecil berbanding PRU13. Sungguhpun kemerosotan undi calon PKR lebih besar berbanding calon BN, dilihat dari segi peratusannya tiada apa-apa perbezaan, kecuali perubahan kecil perbezaan kurang dari 1 peratus. 

Pemboikotan Dewan Pemuda Pas Negeri membantu kempen calon PKR yang dibesar-besarkan oleh media arus perdana, walaupun ditarik balik di saat akhir, sepatutnya memberi merit atau kelebihan kepada calon BN serta menjejaskan prestasi calon PKR. Kejatuhan undi calon BN dan calon PKR selari dan berkadaran dengan pengurangan bilangan serta peratusan keluar mengundi. 

Sebagai kawasan pilihan raya bersifat luar bandar dan bermajoriti pengundi Melayu, isu nasional semasa cuma memberi kesan kecil sahaja kepada corak pemilihan pengundi. Kempen serta saraf BN, persaingan 50:50 di Permatang Pauh setelah menimbulkan  4 isu utama; perpecahan dalam Pakatan Rakyat, tiada pembangunan di Permatang Pauh dalam tempoh 17 tahun, calon PKR gagal jaga kawasan ADUNnya di Kajang, isu hudud, tidak berkesan serta penuh dengan propaganda politik sahaja. 

Undi rosak dalam PRK kelmarin, 843 undi atau 1.58%, dari jumlah kertas undi dalam peti undi. Angka ini agak besar berbanding 672 undi atau 1.06%, dalam PRU13. Sebagai negeri yang memiliki kawasan pilihan raya bandaran dan campuran lebih banyak berbanding kawasan luar bandar, undi rosak dalam PRU13 antara terkecil iaitu 1.13%. Undi rosak paling rendah ialah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang keseluruhannya bersifat bandar iaitu 0.83%, dan paling tinggi di Semenanjung ialah Pahang dengan 1.81%. Pertambahan jumlah undi rosak, ada kaitan dengan krisis dalam Pakatan Rakyat, bila sebahagian anggota dan penyokong Pas mengumumkan akan merosakkan kertas undi dan lebih rela merosakkkan kertas undi dari menyokong sama ada BN atau PKR. 

Sepatutnya bila ada sebahagian pengundi yang dulunya mengundi PKR memilih untuk merosakkan kertas undi, undi calon PKR sahaja yang merosot, yang akan mengecilkan majoriti kemenangan. 

Kesimpulan dari PRK Permatang Pauh, faktor pemilihan lebih banyak bergantung kepada ketokohan dan perwatakan calon. Nama DS Wan Azizah sudah lama menetap dalam ingatan pengundi berbanding Suhaimi Sabudin, yang lebih muda, muka baru dan mewakili parti yang kalah berkali-kali di Permatang Pauh. Walaupun BN menimbulkan isu umur, dan calon BN mewakili generasi baru, tetapi pengundi yang menguasai latar belakang sosio-georafi dan demografi Permatang Pauh, seperti kawasan luar bandar yang lain, sukar untuk melakukan tindakan drastik, melulu dan mendadak membuat keputusan di peti undi.

Pencapaian calon Pas dalam PRK Rompin jauh lebih menonjol berbanding calon BN PRK Permatang Pauh, walaupun kedua-duanya calon muda dan bertanding sebagai pencabar, di mana kedua calon parti yang mempertahankan kerusi lebih senior dari segi umur, kedudukan dalam masyarakat, serta pengalaman politiking. Sementelahan kedua-dua kawasan memiliki beberapa persamaan dari sudut sosio dan politikal- geografis. 

Bagi Pakatan Rakyat, andainya benar peningkatan undi rosak serta merosotnya bilangan keluar mengundi, kesan dari kekecewaan sekumpulan penyokong Pas yang tidak puas hati dengan tindakan rakan-rakan, angka atau kesan ini mungkin akan lebih besar bila melibatkan kawasan bandaran. Situasi ini akan lebih mencabar dalam penentuan lanskap politik masa depan. 


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan