Selasa, 5 Mei 2015

PRK Rompin 3: kegagalan SPR

PRK ROMPIN MENYAKSIKAN SEBUAH KEGAGALAN SPR

Keputusan Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Rompin yang baru saja diumumkan malam ini menyaksikan sebuah keputusan menarik dan istimewa. Petunjuk yang paling menarik ialah kegagalan peranan dan perancangan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR). 

Tugas SPR ialah mempastikan peratusan keluar mengundi yang tinggi, dalam PRK hari ini cuma 39,288 dari jumlah 53,294 pemilih atau 73.72% keluar membuang undi. Berbanding 85.90% dalam PRU13 (PRU 2013), atau kekurangan 6,563 pemilih atau penurunan sebanyak 14.31%. Masa lalu, sama ada PRU atau PRK diadakan hujung minggu, sama ada Sabtu atau Khamis, mengikut negeri. Ini untuk membolehkan pengundi yang berada di luar kawasan boleh pulang mengundi di kampung halaman masing-masing. Hari ini, seolah-olah SPR sengaja meletak hari mengundi di pertengahan minggu. Sungguhpun cuti peristiwa diambil oleh kerajaan negeri, tidak melibatkan keseluruhan pengundi di luar kawasan. 

Sepatutnya SPR mencari jalan untuk memberi kemudahan dan keselesaan pengundi keluar mengundi, agar peratusan keluar mengundi tinggi.  Menyuburkan  demokrasi menerusi penglibatan lebih ramai rakyat membuat keputusan, sepatutnya diutamakan oleh SPR. Mungkin Rompin satu kawasan selamat, selesa dan kubu kuat BN serta beberapa isu nasional semasa yang tidak mengungtungkan BN, kaedah menyukarkan pengundi dari kota yang terdedah kepada maklumat semasa untuk pulang mengundi diciptakan.


Sungguhpun Barisan Nasional (BN) sebagaimana dugaan dan ramalan akan menang mudah di kubu kuatnya ini berasaskan kepada pencapaian dalam 3 Pilihan Raya Umum (PRU) terakhir, beberapa unsur yang boleh dijadikan indikator petunjuk kelemahan serta masa depan. 

Calon BN, Datuk Hassan Ariffin hanya perolehi 23,796 undi, iaitu kurangan sebanyak 6,244 undi atau 20.78% daripada perolehan undi BN, 30,040 undi dalam PRU13. Sementara calon Pas, Ustaz Nazri Ahmad, perolehi 14,901 undi kurang 25 undi berbanding undi Pas dalam PRU13. Pencapaian BN dalam PRK ini bolehlah disifatkan satu prestasi buruk jika dilihat dari sudut peratusan keluar mengundi yang menurun. Sebaliknya, undi calon Pas pun sepatutnya menurun berkadaran dengan penurunan peratusan keluar mengundi. Prestasi calon Pas harus dibanggakan kerana berjaya meningkatkan peratusan undi popular. 

Dalam PRU13, undi BN 30,040 merupakan 66.8% daripada undi sah, tetapi dalam PRK hari ini, cuma perolehi 61.49% sahaja. Berbanding dengan undi Pas, 33.2% undi sah dalam PRU13, meningkat kepada 38.51%. 

Peningkatan peratusan undi Pas kerana berjaya memenangi undian di 4 daerah mengundi; Felda Keratong 2, Felda Keratong 4, Muadzam Shah dan Pianggu. Di samping itu, memberi saingan sengit di daerah mengundi; Felda Keratong 5, Sungai Puteri dan Bandar Baru Rompin, dengan beza jumlah undi yang kecil. Berbanding dengan PRU13, Pas tewas dengan jumlah undi yang besar di daerah-daerah mengundi berkenaan. 

Peningkatan undi Pas di beberapa penempatan Felda dan kawasan pekan, memberikan satu perkembangan menarik yang boleh mencipta satu indikator arah tuju politik masa depan. Isu semasa nasional yang popular: GST, saham Felda dan krisis keyakinan kepimpinan UMNO (terutamanya kritikan Tun Dr Mahathir), menjadi penentu perubahan sikap pengundi yang berlatarbelakangkan penerokaan Felda dan kawasan pekan. 

Peratusan keluar mengundi menjadi indikator pencapaian BN terutamanya dalam beberapa PRK sebelum ini. Peratusan keluar mengundi yang tinggi menjadi kelebihan kepada BN dalam mana-mana PRK. BN yang akses bantuan serta kemampuan kewangan dapat menggerakkan peratusan keluar mengundi yang tinggi. Pengundi dari luar diberi wang tambang untuk pulang mengundi di kampung. Kemudahan ini tidak ada kepada Pas, kecuali di Kelantan di mana jentera pilihan raya dibantu kewangan kerana memiliki banyak kemudahan apabila parti menguasai kerajaan. 

Walaupun BN masih menang, tetapi dengan penurunan majoriti dari 15,114 undi dalam PRU13, kepada 8,895 undi dalam PRK ini, satu kekalahan moral yang tidak boleh dipandang enteng bila berdepan dengan parti tanpa kemudahan, pengundi dari luar pulang tidak diberi saguhati untuk tambang. Betapa melesetnya, kenyataan TPM TS Muhyiddin Yassin yang BN akan menang mudah dengan majoriti 15,000 undi, beberapa lalu.

Benarlah kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, PRK Rompin sebagai tanda aras penerimaan rakyat pelaksanaan GST. Penurunan undi serta kejatuhan majoriti menjawab telahan bapak menteri. 

Tanpa penglibatan Perdana Menteri dalam kempen membantu calon BN dalam PRK Rompin, lebih lagi pilihan raya ini ganjil kerana tidak keliahatan poster PM, sebagaimana dalam mana-mana PRU atau PRK. Apakah prestasi BN kali ini ada kaitan dengan peranan PM. 

Sejauhmana pula, kesan PRK Rompin ini kepada gerakerja dan strategi serta prestasi BN dalam PRK Permatang Pauh lusa. Berbaloikah SPR mengasingkan hari mengundi 2 PRK ini, khususnya dari segi peratusan mengundi dan prestasi BN, di samping imej SPR dapat menepati matlamat penubuhan. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan