Sabtu, 2 Mei 2015

Dari Rompin ke Permatang Pauh

APA MUSLIHAT SPR

Pilihan Raya kecil (PRK) P.091 Rompin dah bermula dengan pengundian awal, dan hari pembuangan undi akan berlangsung pada Selasa, 05/05/2015. Sementara pembuangan undi bagi PRK P.044 Permatang Pauh, pada Khamis 07/05/2015. Untuk makluman, kekosongan kerusi Permatang Pauh berkuatkuasa 16/03/2015, setelah Lembaga Pengampunan menolak petisyen Ahli Parlimen Permatang Pauh, DS Anwar Ibrahim . Kekosongan kerusi P.091 kerana kematian Ahli Parlimen Rompin, DS Jamaluddin Jarjis, 04/04/2015.

Dalam mesyuarat SPR pada  08/04/2015, 22 hari  selepas kekosongan kerusi berkenaan secara rasmi, memutuskan hari penamaan calon bagi PRK Permatang Pauh ialah 25/04/2015 dan pembuangan undi pada Khamis 07/05/2015. Dua hari berikutnya iaitu selepas 6 hari kematian Ahli Parlimen Rompin, 10/04/2015 SPR mengadakan mesyuarat untuk mengisi kekosongan kerusi parlimen Rompin. Mesyuarat menetapkan 22/04/2015 sebagai hari penamaan calon dan pembuangan undi pada Selasa 05/05/2015.

Apakah muslihat dan petunjuk SPR meletakkan tarikh pengundian berbeza cuma dua hari PRK Rompin perlu didahulukan. Persoalan kedua, mengapa tempoh yang lama diambil untuk SPR adakan mesyuarat menentukan PRK Permatang Pauh berbanding hanya 6 hari sahaja selepas kematian Ahli Parlimen Rompin. Parlimen memaklumkan ke SPR pun sehari kemudian, selepas disahkan kemalangan maut yang menimpa Ahli Parlimen Rompin. Persoalan ketiga, hingga hari ini SPR belum memberi penjelasan dan sebab munasabah mengapa PRK Rompin perlu disegerakan berbanding PRK Pengkalan Pauh, walaupun tempoh mengisi kekosongan tidak melebihi 60 hari, masih panjang.

Adakah perlaksanaan GST yang baru berkuatkuasa pada 1 April lepas, masih panas, masa rakyat belum menerima impaks dan merasai kesan, masa rakyat masih belum faham, dijadikan alasan kukuh PRK Rompin perlu disegerakan. Malah mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir pun tak faham, kata Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan, yang ditugaskan menjadi jurucakap rasmi GST.

Sebagai sebuah kawasan pilihan yang bersifat luar bandar dan antara kawasan yang paling luas di Semenanjung, yang rata-rata pemilihnya kurang pendedahan maklumat. Kawasan Rompin mengandungi kawasan penempatan masyarakat FELDA yang luas, yang sukar ditembusi parti pembangkang. Di samping itu, masyarakat Orang Asal yang bertaburan, seramai lebih 7,000 pemilih serta masyarakat nelayan di pinggiran pantai yang masih tak bertanah, mendirikan rumah di atas tanah bukan milik sendiri, tanpa bekalan letrik, tanpa bekalan air bersih, perlu disembunyikan fakta sebenar tujuan dan impaks GST. Jika PRK Rompin tidak disegerakan, maklumat-maklumat kesan pelaksanaan GST serta krisis keyakinan kepimpinan sebagaimana pendedahan mantan PM, akan tersebarluas yang boleh memberi kesan dan prestasi BN di Rompin, yang memberikan kemenangan selesa dalam beberapa pilihan raya lepas. Imej Rompin sebagai kubu kuat BN perlu diutamakan demi agenda PRU14.

Meletakkan tarikh berbeza dalam masa sangat rapat bagi dua PRK amat melucukan serta merupakan satu permainan tektikal politik yang sangat nakal. Hal ini dibimbangi akan menjejaskan reputasi SPR, yang sering diletakkan sebagai memihak. SPR dirumuskan sebagai agensi perancang dan pelaksana strategi parti pemerintah. Keputusan dan tindakan diambil SPR lebih memihak. 

PRK Rompin didahulukan, dengan kemenangan besar dengan majoriti lebih 30% serta pungutan undi melebihi 65% jumlah undi sah dalam 3 PRU terakhir, diyakini BN akan menang mudah. Hasil keputusan PRK Rompin untuk momentun dan suntikan semangat jentera BN di Permatang Pauh menghadapi kerja-kerja akhir menjelang hari pengundian. Secara langsung memberi kesan psaikologi dan sikap pemilih Permatang Pauh yang akan mengundi 2 hari berikutnya.

Bagi kedua-dua pihak PKR yang mempertahankan kerusi Permatang Pauh dan BN, petunjuk prestasi masing-masing amat penting, agenda politik masing-masing. Tambahan pula, P.044 yang beberapa kali membuat kejutan dalam beberapa pilihan raya yang lepas. 

Nampaknya sangat peranan SPR yang memiliki agenda politik serta berkepentingan. Apabila kerusi DUN Merlimau kosong kerana kematian ADUNnya pada 20/01/2011 dan diistiharkan kosong esoknya bila pihak Pejabat DUN maklumkan kepada SPR, diikuti kematian ADUN Kerdau pada 12/02/2011, tetapi SPR keluarkan writ, notis serta memutuskan hari penamaan calon dan tarikh pengundian pada hari yang sama. 

Hari penamaan calon untuk PRK Kerdau (DUN Pahang) dan Merlimua (DUN Melaka) diadakan serentak pada 26/02/2011 dan pembuangan undi 06/03/2011. Kedua-dua kerusi ini, adalah kawasan kemenangan besar BN dalam PRU12, di mana undi popular BN melebihi 70%. Dalam PRK ini, berlaku persaingan dua penjuru; BN lawan Pas, sebagaimana PRU12. 

Apakah rasional SPR mengadakan PRK Merlimau dan Kerdau serentak, di mana jarak kekosongan kerusi berkenaan adalah 22 hari. Jarak kekosongan kerusi Permatang Pauh dengan Rompin ialah 19 hari. Di mana alasan munasabah dan kukuh yang membezakan antara PRK Merlimau dan Kerdau dengan PRK Rompin dan Permatang Pauh. Beza jelasnya Merlimau, Kerdau dan Rompin kerusi yang dimenangi Bn dengan majoriti besar, sementara Permatang Pauh, BN kalah dengan majoriti besar juga. Itu saja perbezaan nyata yang tak boleh memperdaya orang berakal. 

Mungkin senario politik semasa nasional dan tempatan yang berbeza yang memisahkan keputusan berbeza oleh SPR bagi keempat-empat PRK di atas. Dengan cuti panjang bermula hari Jumaat berakhir Selasa 05/05/2015 yang mengambilkira cuti Hari Pekerja, cuti mingguan, cuti Hari Wesak serta cuti peristiwa sempena PRK Rompin, membolehkan pengundi di luar kawasan pulang mengundi di Rompin, sepatutnya diambil kira SPR, mengadakan PRK Permatang Pauh, pada 05/05/2015. Hari mengundi Khamis 07/05/2015 di Permatang Pauh, membebankan, menyusahkan dan membosankan pemilih yang sudah pulang bekerja pada hari Selasa dan Rabu.



 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan