Khamis, 30 Oktober 2014

Bajet & ekonomi berkat

BAJET 2015 CAMPURAN SOSIALISME DAN KAPITALISME TANPA EKONOMI BERKAT

Pembentangan bajet 2015 tempoh hari menitikberatkan keseimbangan antara capital economy dengan people economy. Capital economy merujuk kepada pengurusan dan dasar ekonomi yang berbentuk makro. Strategi ini mengunjurkan sasaran kepada  pengurusan ekonomi yang berasaskan modal, pertumbuhan KDNK, pendapatan per kapita, pelaburan swasta, pasaran modal, keuntungan syarikat, indeks bursa dan nilai saham. 

People economy merujuk kepada keutamaan dan kepentingan rakyat. Atau dengan istilah yang mudah: langkah-langkah untuk meningkatkan keperluan rakyat. Elemen-elemen kos sara hidup, pendapatan isi rumah, peluang pendidikan, pekerjaan dan perniagaan, kualiti hidup, dan tidak kurang pentingnya ialah jaminan keselamatan. 

Apa saja sistem ekonomi yang diamalkan dalam merancang dan melaksanakan matlamat bajet sama ada sistem ekonomi sosialisme atau sistem ekonomi kapitalisme bertunjangkan kepada peningkatan KDNK yang diseimbangani dengan peningkatan keperluan rakyat.

Bajet 2015 yang dibentangkan 2 minggu lepas menjanjikan berbagai langkah untuk memenuhi maksud people economy iaitu ekonomi keperluan rakyat. Sungguhpun dendangan bajet ini memberi lunakan kepada golongan berpendapatan rendah dan sederhana, hakikinya tidak menampakkan langkah untuk mengseimbangan pendapatan dan kekayaan antara golongan berada dengan golongan tidak berada. 

Usaha untuk merapatkan lompangan antara kelompok kecil yang menguasai komponen terbesar kekayaan negara dengan khalayak ramai yang mendiami sektor daya pengelauaran rendah. Ini lantaran struktur kadar cukai progresif untuk merapatkan jurang pendapatan tidak dilaksanakan, secara jelas bajet dibikin demi menjaga kepentingan golongan kecil yang menguasai bahagian besar kekayaan negara. Justeru itu, pendapatan per kapita yang dikatakan meningkat tetapi tidak menggambarkan taraf hidup sebenar rakyat kerana jurang yang semakin melebar antara kelompok kecil dengan majoriti rakyat, rata-ratanya berpendapatan RM4,000.00 sebuah setiap isi rumah. 

Ekonomi kapitalis berasaskan pasaran bebas yang memberi ruang persaingan terbuka selari dengan tuntutan persamaan hak oleh sistem demokrasi, merancakkan pembikinan jurang ketaksamaan kekayaan antara rakyat. Ekonomi sosialis yang menjanjikan keadilan untuk semua menerusi tuntutan memenuhi keperluan rakyat, agar terukirnya agihan pendapatan dan kekayaan yang seimbang. 

Tradisinya bajet negara kita mengekalkan langkah-langkah meningkatkan KDNK dan taraf hidup rakyat menerusi acuan campuran pendekatan kapitalisme dan sosialisme. Bajet yang dibentangkan lebih 2 jam pada 10/10/2014 lepas, tidak sepatah pun menyebut ekonomi berkat. Konsep berkat tiada dalam kamus sosialisme dan juga bagi penganut kapitalisme. Cita-cita untuk menzahirkan perbelanjaan berhemah, kesejahteraan hidup rakyat tanpa gangguan inflasi dan kemelesetan ekonomi, memberikan reaksi negatif dan kurang yakin. Kesangsian menemui objektif kesejahteraan hidup rakyat menerusi capital economy dan people economy kerana kedua-dua pendekatan ekonomi ini tidak sangkutkan dengan ekonomi berkat, yang menggabungkan nilai-nilai tauhid dengan pengaturan aktiviti ekonomi harian. Batasan ras dan politik kroni menjauhkan penyusunan agihan kekayaan anugerah Ilahi yang diizinkan oleh ekonomi pasaran bebas, melambatkan keadilan untuk semua rakyat yang berhak mendapat rezeki kurniannNya.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan