Khamis, 6 Mac 2014

PRK Kajang 2: faktor kaum & jantina

PRK KAJANG: FAKTOR KAUM DAN JANTINA CALON

Menjelang Pilihan Raya Umum 2013 (PRU13), satu kumpulan pressure group berselindung di sebalik sebuah NGO, Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) mengumumkan akan meletakkan calon Melayu/Islam di mana-mana kawasan yang ditandingi calon Pakatan Rakyat bukan Melayu/Islam. Kawasan tumpuan ialah kawasan campuran, di mana pengundi Melayu antara 45 hingga 60 peratus. Dengan lain perkataan, pengundi Melayu adalah kelompok etnik terbesar di kawasan berkenaan. 

ISMA sebagai sebuah badan bukan parti politik yang nyata pro-UMNO, memilih menggunakan lambang  Berjasa, untuk melayakkan menyertai PRU13. Berjasa, sebuah parti, yang tenggelam timbul, selepas keluar BN di akhir 1980an, tiba-tiba jadi sebutan dalam tempoh singkat. 

Calon-calon ISMA yang bertanding atas platform Berjasa, memilih 8 kerusi Parlimen dan 3 kerusi negeri. Semua kawasan tersebut adalah pertandingan antara calon-calon bukan Melayu dari BN (MCA, Gerakan dan MIC) dan calon PKR dan DAP. ISMA mengajak pengundi membuat pilihan berasaskan etnik dan agama. 

Prestasi calon-calon ISMA mempamirkan satu elemen baru dalam politik tanah air, di mana angka pengundi memilih calon berasaskan suku kaum dan agama, bukan kecil. Pemecahan undi dipelopori agenda ISMA memberi kesan kepada calon atau parti tertentu. Secara tersirat, agenda ISMA memberi ruang pengundi memilih calon Melayu/Islam, setelah undi bukan Melayu akan berpecah kepada calon-calon BN dan Pakatan Rakyat. Di samping itu, agenda yang lebih utama ialah mengajak pengundi Melayu yang menolak calon BN dan berpendirian "asal bukan BN" tidak mengundi calon Pakatan Rakyat bukan Melayu.

Pencapaian yang ditunjukkan oleh calon-calon ISMA, walaupun bertanding secara terhad dan kecil bilangannya, jauh lebih baik berbanding dengan parti-parti kecil seperti KITA, Parti Cinta Malaysia dan calon-calon bebas. ISMA telah berjaya mencipta wadah baru; pihak ketiga atau middle group dalam politik kepilihanrayaan yang sedang menuju ke sistem dua parti.

Di Parlimen Alor Star, calon ISMA yang menggunakan logo Berjasa memperolehi 3,530 undi, berbanding majoriti undi diperolehi calon bukan Melayu PKR untuk merampas kerusi MCA ini dengan 1,873 undi, di kawasan yang mempunyai 61.6 peratus pengundi Melayu. Secara langsung, penyertaan ISMA, merugikan BN.

Di kerusi negeri, Derga (Kedah), calon DAP juga bukan Melayu merampas kerusi Gerakan yang diwakili oleh juga bukan Melayu, setelah calon ISMA perolehi 2,061 undi, berbanding calon DAP menang dengan majoriti 1,156 undi. Pengundi Melayu di Derga adalah seramai 56.85 peratus. 

Di Parlimen Camerons Highlands, sebuah kuat BN,  hampir dimenangi calon Pakatan Rakyat. Calon MIC mewakili BN, cuma menang dengan majoriti 462 undi sahaja, berbanding 3,117 undi dalam PRU12 (PRU 2008). Pakatan diwakili oleh calon DAP dalam PRU13. Calon ISMA perolehi 912 undi, di kawasan 34.17 peratus pengundi Melayu. Jika pengundi Melayu tinggi sebagaimana Alor Star, kemungkinan BN hilang kerusi tradisi ini. 

Di Kajang dalam PRU lepas, calon PKR berjaya mengatasi calon MCA dengan majoriti 6,824 undi dalam persaingan 6 penjuru bersama calon ISMA dan 3 calon bebas. Calon Berjasa yang mewakili ISMA memungut 1,014 undi, berbanding 19,571 (PKR) dan 12,747 (BN yang menurunkan calon MCA). 

Sungguhpun undi calon ISMA kecil berbanding majoriti undi kemenangan, tetapi secara langsung membantu meluaskan jurang kekalahan calon BN di kawasan campuran dengan pengundi Melayu 48.5 peratus, 41 peratus Cina dan 10 peratus India. 

Dalam persaingan calon-calon Cina: PKR dan MCA dalam PRU lepas serta penyertaan ISMA untuk menafikan sokongan Melayu kepada calon Pakatan bukan Melayu, telah meningkatkan kekalahan BN serta lompang perbezaan undi berbanding PRU12. Hakikat di sini, batasan perkauman serta propaganda rasis yang dimainkan oleh BN khususnya UMNO, gagal menarik pengundi. 

Sungguhpun hari penamaan hampir tiba, tidak kedengaran suara ISMA, sebagaimana menjelang PRU tempoh hari. Apakah perkembangan semasa yang memungkinkan Pakatan Rakyat akan menurunkan calon Melayu, ISMA membuatkan ISMA menyepi dan tidak menaruh minat. Ataupun, penglibatan ISMA dalam pilihan raya tidak menguntungkan UMNO dan BN, sebagaimana pengalaman dalam PRU lepas. 

Keputusan PRU lepas bagi kerusi N25 Kajang, yang melibatkan 16 daerah mengundi: 7 majoriti pengundi Melayu, 6 majoriti Cina dan 3 campuran,  PKR mengatasi BN di 14 daerah mengundi. 2 daerah mengundi yang dikuasai BN ialah, kawasan majoriti pengundi Melayu. Manifestasi PRU bagi DUN Kajang ialah kegagalan UMNO/BN dengan agenda kempen serta propaganda rasis, sebagaimana dihebahkan menerusi media arus perdana, sungguhpun 48 peratus pengundi adalah orang Melayu/Islam. 

Tambahan pula jika dibandingkan jumlah perolehan undi seluruh kawasan dalam Parlimen Hulu Langat yang merangkumi kerusi DUN; Kajang, Semenyih dan Dusun Tua. Pas menang kerusi Parlimen Hulu Langat dan DUN Dusun Tua, UMNO menang di Semenyih, dan PKR di Kajang. Dusun Tua dan Semenyih, kawasan majoriti Melayu. Calon Pas bagi kerusi Parlimen perolehi 64,127 undi berbanding jumlah undi 3 calon DUN(Pas dan PKR); 55,503 undi. Calon UMNO/BN bagi kerusi Parlimen ialah 46,860 undi, jumlah undi 3 calon DUN BN; 48,759 undi.   

Seramai 1,899 yang mengundi BN di kerusi DUN tetapi tidak mengundi calon wanita BN di kerusi Parlimen. Jika dilihat berasaskan kaum, kedua-dua calon BN dan Pakatan di semua kerusi adalah dari kaum yang sama, kawasan majoriti Melayu, calon BN Melayu, calon dari gabungan Pakatan pun Melayu, begitu juga di kawasan campuran, kedua-dua calon BN dan wakil Pakatan, adalah Cina. Faktor perubahan undi BN tidak mencerminkan asas perkauman menjadi antara faktor penentuan sikap pengundi membuat keputusan.

Faktor jantina mungkin menjadi faktor perubahan perubahan undi BN, memandangkan jumlah undi yang dipungut calon wanita yang bertanding di kerusi Parlimen berkurangan jumlah terkumpul semua undi calon BN di kerusi DUN. Faktor ini melebarkan kekalahan calon BN di kerusi Parlimen dengan 17,267 undi, berbanding kekalahan BN 4,071 undi di kerusi Dusun Tua, 6,824 undi di Kajang dan menang dengan majoriti 2,757 undi di Semenyih. Tanpa menghitung undi-undi yang diperolehi oleh calon PSM di Semenyih serta calon Berjasa (ISMA) dan calon-calon Bebas di Kajang, sepatutnya BN di kerusi Parlimen cuma kalah di sekitar 8,000 undi sahaja. Ini menggambarkan semua pengundi yang mengundi calon-calon PSM (berbangsa India), Berjasa (ISMA) dan Bebas di kerusi DUN, mengundi calon Pas, calon lelaki di Parlimen. 

Jurang yang jauh antara majoriti kekalahan BN di kerusi Parlimen dengan kerusi-kerusi DUN, tidaklah melibatkan faktor undi rosak. Pengundi yang mengundi calon BN di kerusi DUN tidak merosakkan kertas undi di kerusi Parlimen, tetapi mengundi calon Pas. Undi rosak bagi kerusi Parlimen Hulu Langat cuma 1,335 sahaja atau 1.2 peratus, sementara undi rosak bagi kerusi DUN Kajang adalah 1.6 peratus sahaja atau 541 kertas undi. 

Kesimpulan dari trend pengundian dalam PRU13 lepas memaparkan 2 faktor menarik:

i. Penyertaan calon ISMA yang bertujuan memastikan pengundi Melayu/Islam tidak mengundi calon bukan Melayu dari Pakatan Rakyat, membantu mengurangkan undi BN'

ii. Simpatisan kepada wanita kurang berkesan untuk menarik undi.

Dengan bayangan PKR tidak lagi meletakkan calon Cina dalam PRK nanti, dan akan mencalonkan DS Anwar Ibrahim, sementara BN pula mengekalkan calon Cina dengan meletakkan calon wanita, DP Chew Mei Fun, sudah barang tentu senario amat berbeza dengan pencapaian PRU13. 

Namun begitu, trend pengundian tahun lepas, menampakkan meletakkan calon Melayu akan memberi advantage untuk menarik pengundi ISMA dan faktor calon wanita tidaklah satu nilai tambah, jika diukur kepada pungutan undi calon Parlimen BN. Apakah faktor ketokohan calon, di mana kedua-duanya pemimpin saf depan dalam parti masing-masing akan menenggelamkan kecenderungan pengundian dalam PRU tahun lepas.

 

 

 

 


 

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan