Jumaat, 28 Februari 2014

PRK Kajang 1: agenda MCA

MENJELANG PENAMAAN CALON PRK KAJANG: AGENDA UNTUK MCA

Pilihan raya kecil (PRK) bagi kerusi N25 Kajang ekoran perletakan jawatan ADUN berkenaan, Lee Chin Cheh dari PKR, bulan lepas. Perletakan jawatan tersebut membuka laluan untuk satu PRK, yang akan diadakan pada 23/03/2014, kiranya berlaku pertandingan ekoran penamaan calon pada 11/03/2014.

Perletakan jawatan ini menghasilkan berbagai tafsiran dan ulasan berbagai pihak, yang menjurus kepada tidak meraikan pilihan rakyat yang belum pun cukup setahun. Terlalu awal bagi seorang wakil rakyat, mengembalikan mandat kepada rakyat dalam tempoh 8 bulan. Namun begitu, tindakan beliau lebih bermoral berbanding dengan rakan-rakannya di Sabah yang melompat parti beberapa bulan selepas dipilih rakyat.

Sunggpuhpun hasrat perletakan jawatan tersebut untuk memberi laluan kepada tokoh lain memasuki DUN, hasil dari tindakan, aktiviti dan penampilan memperlihatkan PKR berhasrat memberi ruang kepada Ketua Umumnya, DS Anwar Ibrahim. Apakah tujuan kemasukan DS Anwar ke dalam DUN, khalayak umum belum dapat kepastian, sama ada untuk membantu kerajaan Pakatan Rakyat yang sedia ada, atau mengetuai kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor. Apa pun, sistem demokrasi kepilihanrayaan amalan kita mengizinkan tindakan mengosongkan kerusi untuk memberi ruang pengundi memilih seorang ADUN baru, tanpa menunggu tempoh dewan lagislatif berakhir.

Sebaliknya, BN telah pun secara rasmi mengumumkan calonnya, dengan mengekalkan status quo, kerusi Kajang adalah peruntukan untuk MCA. DP Chew Mei Fun, Naib Presiden MCA adalah pilihan parti. Hasil pengumuman Mei Fun, bekas Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, bekas Ketua Wanita MCA Pusat, dapatlah dipaparkan 4 perkara untuk jadi perhatian;

1. Media masa mula melancarkan kempen sebelum hari penamaan calon dengan mengingatkan pengundi Kajang memilih rakyat Selangor sebagai wakil rakyat mereka. Perlu dingatkan Anwar dan Mei Fun, dilahir, dibesar dan menerima pendidikan dasar di Pulau Pinang. Kedua-dua anak Pulau Pinang. Bezanya Mei Fun pernah menjadi Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara.

2. Justeru sudah dibayangi calon PKR adalah  Anwar Ibrahim, pemimpin utama PKR, sepatutnya MCA menurunkan calon "five stars", Presiden parti. Kepimpinan politik Cina biasa mengamalkan politik berani mati seperti pertembungan Presiden MCA dengan Pengerusi DAP dalam PRU 1982 dan Setiausaha Agung DAP mencabar Presiden Gerakan dalam PRU 1990. Mungkin Presiden MCA, DS Liow Tiang Lai, tidak beralamat tetap dalam negeri Selangor dan Mei Fun, pemimpin MCA paling kanan tinggal di Selangor. Ini lantaran, seseorang calon yang bertanding dalam mana-mana pilihan raya negeri (DUN) mesti beralamat dalam negeri berkenaan. Tempoh yang panjang antara tarikh kekosongan dengan hari mengundi, seolah-olah menyediakan ruang secukupnya parti yang bakal bertanding mengambil tindakan untuk memenuhi peraturan pilihan raya termasuk alamat tempat tinggal bakal calon.

3. Faktor Mei Fun sebagai calon wanita seolah-olah mengkambinghitamkan beliau demi survival sebuah parti politik yang alami prestasi buruk dalam PRU lepas. Satu cubaan kurang berani meletakkan wanita untuk menentang seorang tokoh besar. Apakah pencalonan Mei Fun, sebagai ulangan pilihan raya kecil parlimen Seremban 1983, di mana MCA tidak yakin akan pertahan kerusi, meletakkan calon wanita menentang Pengerusi dan pengasas DAP, Dr Chen Man Hin. Apakah pencalonan Mei Fun sebuah lakonan semula episod 30 tahun lalu.

Mungkin dari perhitungan politik, rekod Mei Fun dengan prinsip moralnya pada 08/04/2010, meletakkan semua jawatan dalam kerajaan dan politik, mengotakan janjinya hasil pemilihan DS Dr Chua Soi Lek sebagai Presiden MCA, diambil kira dalam pertarungan Kajang kali ini. Kecekalan dan aspirasi pragmatisme politik Mei Fun menjadi sandaran dalam saingan "all stars" nanti.

Namun begitu, jawatan Mei Fun sebagai mantan timbalan menteri tidak harus diraikan seistimewanya. Ini lantaran, jawatan menerusi senatorship, tidak memberikan harga mahal di pasaran politik. Sewajarnya lantikan orang politik ke jawatan pentadbiran  perlu atas nama "elected representative", kecuali mereka yang diangkat dari bidang lain. 

Mampukah simpatisan sebagai calon wanita, dan berkorban demi prinsip, menarik sokongan untuk Mei Fun, setelah undi BN menerusi MCA, merosot peratusannya dalam dua PRU terakhir.

4. Mesyuarat Agung Khas MCA pada 23/02/2014 lepas, mengambil keputusan suara majoriti, parti kembali menyertai kerajaan di semua peringkat. Satu keputusan tanpa menempuhi gelombang, seolah-olah menarik balik tindakan yang tidak menguntungkan. Samalah tindakan sama diambil setelah kemerosotan prestasi MCA dalam PRU 1969. Tindakan yang tidak sensasi, bagi sebuah parti yang tunjangnya kapitalisme. Asas penubuhannya, himpunan kaum pemodal, menerusi Dewan Perniagaan Cina. Mana tahan ujian dan lasak, kalau asas perjuangan demi perut dan poket. Justeru itu, apakah nasib MCA, seandainya pengundi masih menolak MCA dalam PRK Kajang.

Keputusan MCA mengambil harga yang mahal dan risiko tinggi mengadakan EGM untuk dapatkan mandat berlembut, menyertai semula kerajaan setelah merajuk, sebelum PRK Kajang, seolah PRK Kajang satu episod terancang dari MCA, demi masa depannya, bukan PKR yang merangka pentas.

Dalam PRU 2008, calon PKR, Lee Kim Sin merampas kerusi MCA ini dengan majoriti 3,268 undi mengalahkan calon MCA, bila beliau perolehi 13,220 undi atau 57.04 peratus dari jumlaj undi sah. Calon MCA, Law Loe Long cuma dapat 9,952 undi atau 42.94 peratus. 

Sementara dalam PRU 2013, calon PKR, Lee Chin Cheh, memungut 19,571 undi atau 57.98 peratus, untuk mengalahkan 5 calon lain dengan majoriti meningkat, 6,824 undi. Calon MCA yang mewakili BN, hanya perolehi 37.77 peratus undi sahaja.

PRK Kajang sebenarnya untuk menilai peranan, imej dan keterlibatan  MCA menerusi BN. Mengutarakan Mei Fun dalam persaingan "all stars"  bersama DS Anwar Ibrahim, dan kemungkinan Dato' Zaid Ibrahim (Pengasas & Presiden parti KITA) dan Dato' S. Nallakaruppan (Pengasas & Presiden, Malaysian United Indians Party), menjadikan PRK ini satu catatan isitmewa dalam diari demokrasi kepilihanrayaan tanah air kita. Keempat-empat "Dato'" ini asalnya sama-sama berkubang dan bergelumang dalam lopak BN satu masa dulu.


 


 







Tiada ulasan:

Catat Ulasan