Selasa, 18 Mac 2014

PRK Kajang 3: Sebuah keunikan

PRK KAJANG: SEBUAH GAMBARAN REALITI POLITIK BARU

Pilihan Raya Kecil (PRK) Kajang yang akan berlangsung pada 23/03/14 nanti memiliki keunikan tersendiri. Sungguhpun ramalan awal membayangkan, di samping calon Parti Keadilan Nasional (PKR) yang mempertahankan kerusi dan Barisan Nasional, pembangkang utama di Selangor, beberapa personaliti popular berhasrat ikut serta, tetapi selesai penamaan calon pada 11/03/14, dua calon dari parti utama yang bertanding. Seandainya satu atau dua nama yang sudah established itu ikut serta, PRK Kajang ini lebih meriah dan menarik lagi. Apa pun, tanpa mereka, PRK ini memiliki keistimewaan sendiri.

PKR yang mempertahankan kerusi, mempertaruhkan Presidennya, DS Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk hadapi cabaran BN menerusi Naib Preiden MCA, DP Chew Mei Fun. Kedua-duanya adalah pemimpin saf hadapan dalam wadah politik masing-masing.

 Seramai 38,965 orang pemilih; 48% Melayu, 41% Cina dan 10% India, bersedia menunaikan tanggungjawab membuat pilihan.  Mereka diletakkan dalam 16 daerah mengundi, dalam kawasan pengundi campuran dengan penempatan kota sifatnya. 7 daerah mengundi dengan majoriti Melayu; Sungai Sekamat, Saujana Impian, Taman Mesra, Sungai Kantan, Taman Delima, Kantan Permai dan Batu 10 Cheras. Di tujuh daerah mengundi ini: 3 penempatan pinggir bandar dan 4 taman perumahan, 5 dikuasai PKR dan 2 memihak kepada BN dalam PRU13 lalu.

6 daerah mengundi bandar dan bermajoriti Cina; Kajang, Sungai Chua 1, Sungai Chua 2, Sungai Chua 3, Sungai Chua 4 dan Sungai Chua 5. Semua daerah mengundi ini dikuasai PKR. Kesemua 3 daerah mengundi campuran dikuasai oleh PKR; Taman Kajang, Bandar Kajang dan Taman Kota Cheras. Keseluruhannya PKR kuasai 14 daerah mengundi berbanding 2 kepada BN dalam PRU lepas.

Sungguhpun senario gambaran corak pengundian di kawasan Kajang, yang mewakili kawasan pengundi campuran, dalam PRU tahun lepas, perubahan dari segi calon merupakan antara keistimewaan PRK kali ini. Faktor calon yang meletakkan PRK Kajang dalam lingkupan "exclusive" berbanding PRU lepas lantaran kedua-dua calon; 1. Pemimpin kanan parti, 2. Keturunan berbeza, 3. Wanita.

Pertembungan pemimpin kanan parti yang melibatkan calon berbeza keturunan belum pernah berlaku dalam sejarah pilihan raya di negara kita. Dalam PRU3 (PRU 1969), Ketua Pergerakan Wanita UMNO, Tan Sri Fatimah Hashim, berjaya mempertahankan kerusi parlimennya, Jitra-Padang Terap, setelah dicabar oleh Ketua Dewan Muslimat Pas Pusat, Ustazah Siti Fatimah @ Salmah Sheikh Hussien, dengan majoriti undi yang jauh berkurangan berbanding dengan kemenangan beliau dalam PRU2. UMNO hilang 3 kerusi parlimen dalam PRU3 di Kedah, dan Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman, cuma menang dengan majoriti 3,000 undi sahaja berbanding 12,000 dalam PRU2, untuk mengalahkan calon Pas.

Presiden Pas, Dato' Mohd Asri Muda, setelah Pas hilang kerajaan di Kelantan dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) 1978, bertandang ke Kedah, dewasa itu kekuatan Pas lebih bermaya berbanding sebelah Pantai Timur. Beliau mencabar Menteri Besar Kedah, Dato' Syed Ahmad Shahabuddin, di kerusi Parlimen Padang Terap dalam PRU5 (PRU 1978). Syed Ahmad yang meninggalkan kerusi negeri, menang dengan majoriti 2,000 undi. 

Dalam PRU6 (PRU 1982), Tan Sri Lee San Choon, Presiden MCA menentang Pengerusi DAP, Dr Chen Man Hin di kubu DAP, Parlimen Seremban. Tindakan San Choon di kala krisis kepimpinan dalam MCA, demi mengembalikan keyakinan masyarakat Cina. San Choon berjaya merampas kerusi dan menumpaskan tokoh Cina dengan majoriti 845 undi. Walaupun majoriti kecil, impaksnya cukup besar demi survival parti komponen BN yang mewakili kaum Cina.

Tetapi, dalam PRK Parlimen Seremban pada 19/11/1983, setelah San Choon mengosongkan kerusi berkenaan dan bersara dari politik, Man Hin berjaya memperolehi kerusinya. Beliau mengalahkan Ketua Wanita MCA Negeri Sembilan, Rosie Teh Lau Ming dengan majoriti besar, 6,393 undi.

Dalam PRU8 (PRU 1990), Setiausaha Agung DAP, Lim Kit Siang mengembara ke Pulau Pinang dengan projek Tanjongnya, menetang Ketua Menteri Pulau Pinang dan Presiden Parti Gerakan, TS Dr Lim Chong Eu, di kerusi Padang Kota. Saingan sengit memberi kelebihan kepada Kit Siang dengan majoriti 760 undi, bermulanya penamatan riwayat politik Chong Eu. 

PRK Kajang dari sudut calonnya, amat berbeza dengan kes Jitra-Padang Terap (1969), kes Seremban (1982) kes Seremban (1983) dan kes Padang Kota (1990). Kes Jitra-Padang Terap, berlatar belakangkan kawasan luar bandar dan calon dari kaum yang sama. Sementara kes Seremban (1982) dan kes Padang Kota (1990), kawasan bandar, dan calon-calon yang bertanding adalah parti yang mewakili kaum Cina dengan calonnya kepimpinan utama parti, yang lebih bersifat pertandingan hidup mati.

Kes Seremban (1983) pula, tidak mencerminkan perlawanan berimbang atas kapasiti kepimpinan pada tahap berbeza yang secara langsung menghasilkan keputusan pilihan yang tidak mengejutkan, berbanding kes Seremban (1982) dan kes Padang Kota.

Tambahan pula, dalam PRU13 lalu, di kerusi Kajang, kedua-dua MCA dan PKR meletakkan calon Cina, di mana kedua-duanya bukan pemimpin bertaraf bintang. Dalam PRK Kajang ini, sungguhpun, PKR dan MCA kemukakan calon berimbang dan bertaraf kepimpinan nasional serta kedua-duanya wanita, tidak sama dengan kes Jitra-Padang Terap. Justeru itu, keunikan PRK Kajang dari sudut calon, mencipta satu nilai sejarah dalam pengalaman dan amalan demokrasi kepilihanrayaan di Malaysia.

PRK Kajang yang mementaskan pertarungan dua tokoh utama nasional mewakili parti-parti dalam gabungan BN dan Pakatan Rakyat, akan menyaksikan keberanian politik, yang amat berbeza dengan beberapa paparan di atas. Paparan di atas adalah di kawasan majoriti Melayu atau majoriti bukan Melayu. Di Kajang, mereka bersaing di kawasan campuran, di mana akan menyaksikan sejauh mana penjelmaan realiti piolitik baru yang meminggirkan nilai perkauman. Politik baru yang mengutamakan ketelusan, keadilan sosial, kesamarataan dan hak asasi manusia, membentuk harapan baru mewarnai nilai sejagat.

Siapa saja yang memenangi PRK ini mencerminkan sebuah realiti politik baru, di mana politik berasaskan perkauman semakin dipinggirkan. Andainya Dr Wan Azizah yang menang dengan majoriti besar sebagaimana dicapai calon PKR berbangsa Cina dalam PRU13, memperlihatkan undi yang dipungut beliau adalah undi mewakili berbagai kaum di kawasan campuran, di mana pengundi Melayu cuma 48 peratus sahaja, tak sampai separuh. Jika  Mei Fun yang menang, menggambarkan pergantungan kepada undi Melayu mematikan polarisasi perkauman.

Dalam PRU13, culaannya menyaksikan calon PKR yang menang dengan majoriti 6,000 undi justeru menguasai 45% undi Melayu, 65% undi Cina dan 55% undi India. Apakah pola ragam pengundian yang tersasar dari landasan perkauman sebagaimana ditunjukkan pengundi Kajang dalam PRU13 itu akan kekal atau sebaliknya, akan memberikan tafsiran masa depan politik tanah air.



 


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan