Rabu, 19 Mac 2014

PRK Kajang 4: media sokong pembangkang

PRK KAJANG: TUGAS MEDIA BERKEMPEN UNTUK PEMBANGKANG

Kehilangan pesawat MAS MH370 yang sudah memasuki hari ke 12 hari ini mendominasi berita media utama, media arus perdana seperti Utusan Melayu, Berita Harian, TV1 dan TV3. Pendominasian ini meletakkan paparan berita Pilihan Raya Kecil (PRK) Kajang sebagai bahan berita kecil serta kurang liputan. 

Biasanya dalam mana-mana pilihan raya di negara kita, sejak sekian lama, media arus perdana memain peranan berat sebelah membantu parti-parti yang menganggotai kerajaan, sama ada kerajaan negeri atau Persekutuan.  Namun demikian, peranan media massa arus perdana berperanan membantu kempen calon Barisan Nasional masih lagi berfungsi. Bezanya, dalam PRK Kajang yang melibatkan sebuah kerusi Dewan Undangan Negeri, di bawah sebuah kerajaan yang diperintah oleh gabungan Pakatan Rakyat. Peranan media ialah membantu calon pembangkang, DP Chew Mei Fun, yang berdepan dengan calon mewakili kerajaan yang memerintah negeri, DS Dr Wan Azizah Wan Ismail yang bertanding atas lambang PKR.

Dalam dua PRK terawal selepas PRU13: Kuala Besut dan Sungai Limau, terus terang peranan media arus perdana berkempen memilih wakil rakyat parti yang menguasai kerajaan negeri, atau dengan kata lain "wakil rakyat penyokong kerajaan" (backbencher). Lakonan berbeza dipersembahkan oleh media berkenaan dalam PRK Kajang.

Kendatipun, Perkara 10(1)(a) Perlembagaan Persekutuan memberi kebebasan kepada rakyat Malaysia untuk bersuara dan mengeluar pendapat termasuk kebebasan akhbar, tetapi dalam musim PRK Kajang, media massa utama mengubah haluan. Lumrah membantu calon "kerajaan" bertukar ke calon "pembangkang".

Khalayak awam dihidangkan perlunya rakyat memilih seorang anggota pembangkang untuk mewakili mereka dalam DUN Selangor yang dikuasai oleh "kerajaan pembangkang" PKR-DAP-Pas. Rakyat selaku pemilih PRK Kajang, masyarakat pembaca dan penonton media arus perdana dimanipulasikan, perlunya memilih seorang wakil rakyat yang akan menduduki kerusi pembangkang dalam sebuah "kerajaan pembangkang". 

Ikut logik media arus perdana di negara kita, keanggotaan Dewan Undangan Negeri Selangor masakini terdiri dari dua komponen: ADUN mewakili "kerajaan pembangkang" terdiri dari anggota PKR, DAP dan Pas,  dan ADUN pembangkang iaitu wakil rakyat BN. Media berkenaan mengajak pengundi berilah peluang seorang anggota MCA menduduki kerusi pembangkang dalam DUN Selangor, di mana masa ini, semuanya anggota UMNO. Temanya, "undilah pembangkang".

Jika semua bahan berita termuat dalam media arus perdana ini, boleh dijadikan bahan rujukan semua pihak, termasuk pelajar di mana-mana peringkat, terbentuk fahaman salah dan songsang yang boleh menyesatkan dan salah tanggapan. Sepatutnya anak bangsa didedah, dididik dan dilontarkan dengan kemuliaan ilmu demi mempertajamkan minda tanpa menafikan hak orang lain. Bila kumpulan yang bertentangan dengan pemegang sahama media perdana, yang menguasai kerajaan, mereka diistilahkan "kerajaan pembangkang". Kerajaan adalah hak mutlak kumpulan mereka sahaja, orang lain adalah pembangkang: dulu, kini dan selamanya. Apa pula maksud undilah pembangkang dalam PRK Kajang?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan