Sabtu, 22 Februari 2014

Kassim Ahmad

KASSIM AHMAD DENGAN ANTI HADITHNYA

Cetusan kontroversi Dr Kassim Ahmad hasil sebuah wacana ilmu minggu lepas; mengaitkan istilah serta konsep ulamak dengan struktur kelas dalam kepadrian serta kepimpinan geraja dan aurat rambut wanita. Kassim, bukan sahaja satu watak yang mencipta nama sebagai pemikir tamadun, juga pengkritik sastera dan tokoh politik satu masa dahulu.

Peringkat awalnya sebagai sasterawan. Hasil penanya yang popular, puisi  "Sidang Roh" dan "Kemarau Di Lembah", yang popular dalam tahun 1960an. Kritikan sosial menerusi lontaran dalam bentuk hasil sastera mempertontonkan aliran pemikirannya dianggap sebagai anti-establishment, immoral dan non-protocol. 

Aliran pembawaannya mendekati perjuangan menegakkan keadilan dan kemanusiaan menerusi Partai Rakyat Malaya (kemudiannya ditukar kepada Partai Sosialis Rakyat Malaya). Mengambil alih kepimpinan parti dalam tahun 1967, bersama Datuk Kampo Radjo (bekas ADUN UMNO) bila pengasasnya Ahmad Boestamam meninggalkan parti, lantaran asakan darah baru dalam parti,

Apabila Pas menyertai penubuhan Barisan Nasional dalam tahun 1974, meninggalkan 'vaccum' pembangkang Melayu mewakili suara masyarakat desa, PSRM mengisi ruang ini. Dalam Pilihan Raya Umum 1974, PSRM menjadi pencabar BN, kecuali Kelantan. Di Kelantan, BN ditentang oleh gabungan calon-calon bebas yang dikenali "Barisan Bebas Bersatu". Calon-calon bebas yang terdiri dari penyokong Pas yang tidak setuju penyertaan Pas dalam BN, bertanding atas satu platform yang sama. Mereka menggunakan lambang yang sama; lambang bas. 

Di Terengganu, BN ditentang calon-calon PSRM, satu lawan satu di semua kerusi sama ada kerusi DUN atau Parlimen, kecuali beberapa kawasan melibatkan sama calon-calon bebas. Pemimpin-pemimpin utama PSRM; Datuk Kampo Radjo, Kassim Ahmad, Satar Haji Dahan dan Siti Noor Hamid Tuah bertandang ke Terengganu dan bertanding. 

Ayat akhir di rangkap terakhir sajak Kassim "Sidang Roh";  dan Tuhan sudah mati., menjadi senjata utama oleh pihak BN dalam kempennya  dengan ditumpukan kepada masyarakat luar bandar Terengganu. Mempersoalkan akidah dan kepercayaan agama Kassim selaku pemimpin PSRM. Media arus perdana, sudah pun main peranan membantu BN sejak tahun 1970an lagi. Rangkap "dan Tuhan sudah mati", amat popular dalam kempen PRU 1974. Pertarungan yang paling sengit dalam PRU 1974 ialah Terengganu. Serangan ke atas PSRM difokuskan kepada Kassim dan sajaknya.

Tahun 1976, perebutan kuasa dalam UMNO selepas kematian Tun Razak, memperlihatkan tindakan balas dendam ke atas musuh-musuh politik kepimpinan baru pasca Tun Razak. Pada 03/11/1976, 2 orang Timbalan Menteri dari UMNO, Dato' Abdullah Ahmad dan Dato' Abdullah Abdul Majid ditahan di bawah ISA. 4 orang pemimpin politik dari parti lain dikambinghitamkan dan ditahan bersama: Lim Kean Sen (MCA), Chin Heng Kai dan Chan Kok Chit (DAP) dan Kassim Ahmad (PSRM).  Sebelumnya, 22/06/1976, wartawan A.Samad Ismail dan Samani Mohd Amin ditahan di bawah ISA. Berikutnya, seorang ADUN Sarawak dari SUPP, Anthony Teo juga diISAkan. 

Dalam bulan Mei 1977, kedua-dua Abdullah buat pengakuan di kaca tv;  terlibat dengan kegiatan subversif. Ahli MCA mengaku tapi tidak mahu buat pengakuan menerusi tv. Ahli DAP dan Kassim tidak mengaku. Selepas buat pengakuan, pada 21/05/1977, kedua-dua Abdullah dipecat dari UMNO. Mereka terus ditahan.

Selepas dibebaskan dalam tahun 1981, Kassim meninggalkan PSRM dan menyertai UMNO, dalam tahun 1984. Penyertaan Kassim ke dalam UMNO diterima, sebagai satu agenda mengimbangi kemasukan Anwar Ibrahim, beberapa hari menjelang PRU 1982. Dalam perhimpunan agung UMNO 1984, Anwar memenangi kerusi Ketua Pergerakan Pemuda UMNO dan dilantik menteri penuh. Penerapan nilai-nilai Islam sedang berjalan, didokongi pula oleh young bloods yang dibawa bersama Anwar, yang sudah menjadi satu ancaman baru dalam kepimpinan UMNO. 

Semasa dalam UMNO, Kassim melontarkan anti-hadithnya. Justeru beliau sudah berada di dalam UMNO, beliau terlindung dan terpelihara. Secara langsung tidaklah dilihat sebagai satu bentuk ancaman. Ianya disimpulkan sebagai percambahan ilmu untuk dikongsi. Kemuraman doktrin sosialisme universal banyak membantu Kassim menukar pengkalan baru menerusi parti Islam nombor tiga terbesar dalam dunia (idea mantan Setiausaha Agung UMNO, TS Sanusi Junid).

Ruang dan peluang yang digunakan oleh Kassim menerusi platform siasah, yang merupakan tunjang parti pemerintah, adalah satu elemen popular dan tidak dicabar. Secara langsung mewakili suara dan budaya khalayak pendokongnya. Apakah bila Kassim berada dalam wadah baru, bersama kelompok penguasa, terampun dosa mengungkap "dan Tuhan sudah mati", walaupun ianya sebuah nukilan kreatif yang ditafsirkan mengikut kepentingan yang berbeza.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan