Jumaat, 3 April 2020

Peranan Ibu bapa

PERATURAN KAWALAN PERGERAKAN (PKP) MENYERLAH  PERANAN IBU BAPA MENDIDIK ANAK-ANAK

Perlaksanaan Peraturan Kawalan Pergerakan (PKP) bermula 18/03/2020, dan dilanjutkan dua minggu lagi lebih merupakan cabaran kepada peranan ibu bapa dalam mendidik dan membimbing anak-anak jagaan masing-masing. Sungguhpun PKP menyasarkan mengawal pergerakan semua rakyat untuk mengekang wabak Covid-19 bermatlamat mengawal pergerakan semua orang tanpa batasan umur dan jantina. 

Daripada makluman semasa, angka rakyat yang melanggar perintah PKP tersebut sudah melepasi 1000 orang, tanpa mengenal umur, jantina serta keturunan di seluruh negara. Hukuman denda RM1000 atau tiga bulan penjara, memeritkan setengah orangm tetapi setengah pihak anggap sebagai perkara biasa. Sayang sekali, bila dipaparkan menerusi media letronik, anak-anak muda belasan tahun serta awal dua puluhan digari, merengkok tahanan reman di balai polis dan dibawa ke penjara bagi mereka yang gagal membayar denda, suasana terharu, pilu dan belas kasihan terhadap mereka.  

Mereka yang dipenjarakan lantaran kegagalan membayar denda akan memulkan sejarah hitam dalam hidupnya di dunia ini. Tercatat sebagai bekas banduan, penafian menyertai sektor pekerjaan khususnya sektor awam, serta penerimaan masyarakat. Siapa yang sepatutnya memain peranan utama mengelakkan anak-anak muda tidak terjebak mengabaikan tanggungjawab mengiktiraf peraturan awam demi kesejahteraan hidup bernegara. Peranan utama sudah pastinya ialah ibu bapa selaku penjaga kepada anak-anak muda dan remaja. 

Peraturan Kawalan Pergerakan memberikan tugas utama mempastikan rakyat khususnya anak-anak muda mematuhi peraturan atau undang-undang. Dalam tempoh PKP ini berjalan, peranan aktor sosial yang lain; guru, golongan agama, penjawat awam dan aktivis masyakat terhenti kerana kekangan pergerakan. Ibu bapa bersama anak-anak sepanjang masa untuk mematuhi arahan tidak keluar rumah, dan tidak menyertai kegiatan sosial di luar rumah.

Amat menyedihkan melihat anak-anak yang masih muda remaja diheret ke penjara di mana ibu bapa gagal membantu membayar denda kekangan kewangan lantaran tiada aktiviti ekonomi dan hilang punca pendapatan. PKP menggambarkan kejayaan dan kegagalan ibu bapa mendidik anak-anak. Tugas guru terhenti, golongan agama tidak dapat menggunakan rumah ibadat serta medan dakwah untuk membantu, aktivitis sosial terhalang pergerakan, justeru itu semua pergerakan anak-anak di bawah tanggungan ibu bapa sepenuhnya. 

Penularan wabak Covid-19 yang menyerang sebahagian besar dunia khususnya di bahagian utara garisan khatulistiwa, yang mencatat lebih 1.097 juta kes dengan jumlah kematian seramai 59,000  orang sehingga  hari ini (Sabtu 04/04/2020) meningkat dengan begitu mendadak sekali dari 287,000 kes dan kematian 11,839 orang pada Sabtu 21/03/2020, kepada 621,000 kes dengan jumlah kematian seramai 28,662 orang pada Sabtu 28/03/2020. Di negara kita, dalam tempoh satu minggu, catatan kes 2,161 pada 28/03/2020 meningkat kepada 3,333 kes sehingga semalam, dengan jumlah kamatian seramai 27 orang kepada 53 orang sehingga pagi ini (Sabtu 04/04/2020). 

Sungguhpun peratusan atau kadar peningkatan di Malaysia lebih rendah berbanding peningkatan dengan yang tinggi keseluruhan di dunia, tindakan drastik pihak penguasa berpandukan pengalaman negara-negara yang lebih awal tertularnya wabak Covid-19, satu keputusan yang tuntas dan tepat. Justeru itu, usaha mengekang pergerakan orang ramai tanpa mengira umur, sudah sewajarnya diambil. Tindakan pihak keselamatan khususnya PDRM dengan bantuan ATM serta lain-lain agensi, walaupun nampak keras tetapi beralaskan peraturan dan perundangan. Ibu bapalah sebagai pihak yang sewajibnya main peranan lantaran institusi lain seperti sekolah, masjid, badan bukan kerajaan dan sebagainya dibataskan oleh PKP. 

Dari paparan media sosial dan media massa, anak-anak muda yang terlibat dengan pelanggaran PKP adalah dari satu keturunan sahaja; Melayu dan Bumiputera. Berbeza dengan mereka yang terlibat dari peringkat umur yang lebih tinggi atau lebih dewasa, merangkumi tanpa batasan kaum. Apakah ibu bapa pula akan mempersalahkan institusi sosial dan penguatkuasa menjadi antara faktor mengapa anak-anak muda tidak dapat mendisiplinkan diri tidak keluar rumah. Peraturan sudah dimaklumkan hanya ketua isi rumah sahaja atau wakil berhak keluar rumah untuk urusan keperluan harian rumahtangga.  

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan