Selasa, 20 Mac 2018

Kelebihan 3M

KELEBIHAN 3M KEPADA BARISAN NASIONAL DALAM DEMOKRASI KEPILIHANRAYAAN

Konsep "caretaker government" yang menjalankan tugas pemerintahan selepas pembubar badan legislatif dan pembentukan kerajaan baru selepas pilihan raya umum, diambil kesempatan untuk mempertahankan kuasa dalam sistem demokrasi amalan Malaysia. Bagaimana kerajaan sementara ini boleh meluluskan sebarang peruntukan untuk menggerakkan operasi tugasan eksekutif. 

Lantaran sistem demokrasi amalan Malaysia meletakkan tempoh dan tarikh pilihanraya sebagai satu keistimewaan pihak pemegang kuasa. Tarikh dan tempoh cukup rahsia, untuk memberi kelebihan feels good factor kepada BN, selaku pemerintah. 

Justeru itu, kelebihan persiapan BN selaku pemerintah berbanding parti permbangkang. BN boleh mempergunakan kemudahan eksekutif dan birokrasi untuk kerja-kerja memperkukuh jentera pilihanrayanya. BN berjaya mempertahankan kerajaan bukanlah atas kecemerlangan tawaran perkhidmatan untuk untuk khalayak pengundi sebaliknya banyak bergantung kepada keupayaan menguasai 3 elements; machinery, media dan money. BN menguasai jentera kerajaan, media cetak dan letronik serta sumber kewangan hasil sumbangan korporat dan individu membalas budi. 

Keupayaan menguasai jentera kerajaan membolehkan BN memanipulasi pendaftaran pemilih. Bagaimana penyokong parti lawan dipindahkan atau dikeluarkan dari senarai pemilih tanpa disedari pemilih. Mekanisme pemindahan pengundi di bawah sub-kepala "Pemotongan Pemilih Bertukar Alamat" sebenarnya sudah sekian lama berlaku dan berterusan berlaku apabila pemilih kurang pendedahan maklumat dan hak pemilih. 

Contohnya, dalam Rang Pendaftaran Pemilih Tambahan (RDPT) Suku 4 Tahun 2016, 4 orang penyokong Pas dari Bahagian Pilihan Raya Negeri Gaal, Kelantan telah dipindahkan ke Bahagian Pilihan Raya Negeri Jerteh, Terengganu. Pemilih tersebut;
610729-03-5397 RAZMI BIN HAMZAH
dari Lokaliti Gong Datok, DM Gong Datok, DUN Gaal, Kelantan
ke Lokaliti Kg Tok Raja, DM Tok Raja, DUN Jerteh, Terengganu;

811217-03-5837 NIK BAHAROM BIN NIK HASHIM
dari Lokaliti Gong Datok, DM Gong Datok, DUN Gaal, Kelantan
ke Lokaliti Kg Gong Tok Kor, DM Tok Raja, DUN Jerteh, Terengganu;

941028-03-5323 MOHD RIDZAINUDDIN BIN CHE ABDUL RASHID
dari Lokaliti Gong Datok, DM Gong Datok, DUn Gaal, Kelantan
ke Lokaliti kg Gong Tok Kor, DM Tok Raja, DUN Jerteh, Terengganu;

790604-03-5001 AHMAD FAKHRULLAH BIN JUSOH
dari Lokaliti Gaal Hilir, DM Gaal, DUN Gaal, Kelantan 
ke Lokaliti Kg Gong Tok Kor, DM Tok Raja, DUN Jerteh, Tereangganu.

891223-03-5633 MUHAMMAD IZZUDDIN BIN MAMAT
dari Lokaliti Chengal Pulas, DM Telipok, DUN Gaal, Kelantan
ke Lokaliti Kg Telipot, DM Telipot, DUN Bunut Payong, Kelantan.

RAZMI BIN HAMZAH, NIK BAHAROM BIN NIK HASHIM, dan MOHD RIDZAINUDDIN BIN CHE ABDUL RASHID, secara individu telah mengemukakan Borang B (borang tuntutan) menuntut nama mereka tidak dikeluarkan dari senarai pemilih dalam DM Gong Datok. 

Pihak SPR telah memanggil mereka untuk prosiding yang dikendalikan oleh pegawai kanan SPR. Kecuali AHMAD FAKHRULLAH BIN JUSOH, mereka bertiga hadir untuk prosiding. Mereka diberitahu nama mereka telah ditukar cip dalam rekod alamat Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) ke alamat Nombor 10, Kg Tok Raja, Besut, Terengganu, pada satu tarikh dalam bulan November 2016, menerusi satu permohonan tukar alamat. Nama AHMAD FAKHRULLAH BIN JUSOH juga beralamat sama. Mereka  amat terkejut dan mengaku tidak pernah memohon sebarang pertukaran alamat. 

Dalam prosiding, mereka diarah membuat akuan tidak pernah memohon sebarang pertukaran alamat tempat tinggal, sebelum dan pada tarikh yang disebut.  

MUHAMMAD IZZUDDIN BIN MAMAT tidak kemukakan borang tuntutan. Semakan dengan JPN, cip alamat beliau juga telah dipindahkan alamat menetap di Kg Telipot, Bunut Payong, tanpa restu dan disedari.

AHMAD FAKHRULLAH BIN JUSOH dan MUHAMMAD IZZUDDIN BIN MAMAT, tidak kemukakan tuntutan kerana masalah komitmen kerja. RAZMI BIN HAMZAH adalah seorang OKU, bergantung hidup kepada bantuan tetap bulanan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat. Kelima-lima pemilih berkenaan dikenalpasti penyokong Pas. 

Dalam RDPT Suku Pertama Tahun 2017, seramai 62 pemilih dikenalpasti sebagai penyokong BN/UMNO dan ahli keluarga seorang Timbalan Menteri Persekutuan telah dipindahkan di bawah sub-kepala "Pendaftaran Tukar Alamat" ke 3 DM dalam Bahagian Pilihan Raya Negeri Gaal. 

Mereka adalah seramai 59 pemilih dari Bahagian Pilihan Raya Parlimen Tumpat. Pecahannya 54 pemilih dari lokaliti Kok Keli, Kg Chat dan Kg Gerong dalam Daerah Mengundi (DM) Kok Keli dan dari lokaliti Kg Kok Pasir, Kg Belian, Darul Hanan dan Kg Hutan Jambu dalam DM Kok Pasir, Bahagian Pilihan Raya Negeri Pasir Pekan, 5 orang dari DM Padang Tembesu dan Berangan dalam Bahagian Pilihan Raya Negeri Wakaf Bharu dan 3 orang dari Bahagian Pilihan Raya Parlimen Kota Bharu, telah dilibatkan memindahkan tempat mengundi. 

62 orang pemilih berkenaan ditaburkan ke 3 DM dalam Bahagian Pilihan Raya Negeri Gaal iaitu Jeram (30 orang), Gong Garu (23 orang) dan Kandis (9 orang). Ketiga-tiga DM berkenaan adalah kubu kuat BN, dalam beberapa Pilihan Raya Umum (PRU). Pemindahan ini dikhabarkan sebagai usaha membantu Timbalan Menteri berkenaan yang bakal bertanding dalam PRU14. 

Seramai 7 orang pengundi telah kemukakan bantahan dan prosiding diatur oleh SPR. Kesemua 62 orang kena bantah (OKB) tidak hadir, secara langsung kesemuanya akan kekal menjadi pemilih di DM asal masing-masing. Sebelum prosiding, SPR hubungi mereka menerusi surat pos berdaftar di alamat baru mereka sebagaimana dalam permohonan pertukaran tempat mengundi yang diisi oleh setiap pemilih terlibat. Amat luar biasa dari sejumlah 62 orang yang digolongkan sebagai berniat menukar tampat bermastautin, tidak seorang pun hadir berdepan dengan pembantah yang terdiri dari penduduk tempatan. Asas bantahan adalah pemastautin tidak tinggal dalam lokaliti yang didaftarkan.

Literalnya, usaha menukar cip alamat pemilih kemudian mengajukan borang permohonan pendaftaran tukar alamat adalah diatur oleh satu sindiket yang barang tentu tak perlu dinafikan adalah kerja jentera BN/UMNO untuk memenangi kerusi DUN Gaal yang dimenangi Pas dengan majoriti kecil tiga kali berturut-turut. Pengundi yang dikenali yang berpotensi akan mengundi Pas dikeluarkan dan pengundi BN dari DUN, di mana BN tiada harapan untuk menang dipindah masuk. 

Tanpa ada kerjasama dan persepakatan berbagai agensi dan jabatan kerajaan, usaha ini tidak berlaku, kerana dari segi peraturan seseorang yang ingin memindah tempat mengundi melalui beberapa proses: mohon tukar alamat menerusi JPN, kemudian daftar dengan SPR atau wakil, hadir prosiding kiranya ada bantahan. Sungguhpun beberapa kutipan contoh di atas hanya apa yang berlaku dalam urusan pendafataran pemilih di satu bahagian pilihan raya sahaja, ianya mewakili amalan seluruh negara. Justeru BN/UMNO memiliki kemudahan awam yang membantunya, keserabutan dan kecelaruan pendaftaran pemilih adalah antara elemen yang mengukuhkan persepsi awam di bawah pentadbiran BN; politik menguasai eksekutif atau jentera pelaksana.










 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan