Jumaat, 30 Jun 2017

Andainya PRU14 berubah pola

SEANDAINYA PRU14 TERIMA TEMPIAS PILIHAN RAYA GREAT BRITAIN

Pilihan Raya Umum untuk merebut 650 kerusi Dewan Orang Ramai (House of Commons) Great Britain tempoh hari, jika boleh dijadikan sebagai rujukan bagi amalan demokrasi berparlimen di negara kita, adalah sesuatu yang agak menarik. Amalan demokrasi kita berasaskan model amalan Westminster Abbey yang memperuntukan perwakilan berasaskan satu perwakilan bagi satu kawasan (constituency), sedikit sebanyak pengalaman amalan demokrasi kepilihanrayaan boleh dijadikan panduan dan rujukan.

PRU Great Britain awal bulan ini gagal menentukan mana-mana parti boleh membentuk kerajaan dengan majoriti mutlak. Keputusan yang mengejutkan daripada ramalan awal yang berdepan dengan keputusan Conservatives Party untuk mengeluarkan Britain dari Pasaran Bersama Eropah (European Common Market). Conservatives cukup yakin akan mendapat sokongan rakyat. Justeru itu, Parlimen atau House of Commons dibubarkan untuk mendapat mandat baru. Conservatives yang memenangi 331 kerusi dari jumlah 650 jumlah kerusi iaitu dengan simple majority dalam PRU 2015. Tapi dalam PRU terbaru, cuma dapat 318 kerusi, kurang 8 kerusi untuk majoriti mudah, sementara Labour Party, hanya mendapat 262 kerusi, masih tidak mampu bentuk kerajaan tanpa kerjasama dengan beberapa parti kecil.

Dalam PRU 2010, kegagalan Labour mempertahankan kerajaan, setelah alami kekalahan agak teruk juga, hilang 91 kerusi Parlimen. Dari 349 kerusi Parlimen yang dipertahankan, cuma memenangi 258 kerusi sahaja. Conservatives yang berjaya menambahkan kerusi sebanyak 96 kerusi masih tak cukup perolehi kerusi majoriti untuk bentuk kerajaan, lantaran parti ketiga terkuat, Liberal Democrat, memperolehi jumlah kerusi yang cukup untuk mengagalkan mana-mana parti utama yang menang, tidak mampu bentuk kerajaan. Jumlah 306 kerusi milik Conservatives, gagal membentuk suara majoriti. Liberal Democrat yang memiliki 57 kerusi membantu Conservaties bentuk kerajaan campuran dengan  David Cameroun, ketua Conservaties sebagai Perdana Menteri, Nick Clegg, pemimpin Liberal Democrat sebagai Timbalan Perdana Menteri. 

Dalam kebuntuan membentuk kerajaan, Conservatives berjaya mendapat sokongan dari sebuah parti wilayah, Democratic Unionist Party (DUP) dari Ireland Utara, yang memiliki 10 kerusi. Kerajaan minoriti Conservatives pimpinan Theresa May, tidak bentuk kerajaan campuran dengan DUP, cuma diwujudkan satu perjanjian, DUP dengan 10 anggota menyokong Theresa May membentuk kerajaan minoriti bersama 318 anggota Conservatives. 

Langkah awal, dua hari lepas, satu perjanjian untuk menyokong kerajaan minoriti, kerajaan Conservatives memperuntukan pembiayaan tambahan sebanyak 1 billion pound (RM5.47 billion) kepada Ireland Utara sebagai "balasan" untuk sokongan parti Protestant terbesar di wilayah itu. DUP di bawah kepimpinan Arlene Poster berjanji pastikan kerajaan minoriti dapat bertahan tempohnya sehingga 2022, demi kestabilan politik Great Britain. 

Setelah dua PRU terakhir di negara kita; PRU12 dan PRU13 membentuk pola baru, bermulanya Barisan Nasional (BN) gagal membentuk majoriti dua pertiga di Parlimen. Bermulalah juga populariti BN semakin, tergugat dan semakin menurun. Nasib juga bagi BN, kerana yang menjajah kita dan memperkenalkan demokrasi adalah British. Amalan demokrasi berparlimen diperkenalkan British adalah perwakilan satu wakil satu kawasan dengan amalan "the first past the post". Amalan Perancis, perwakilan sesuatu kawasan mesti mendapat sokongan majoriti pengundi, iaitu melepasi 50%. Satu lagi amalan setengah negara ialah undi popular, perwakilan di badan perundangan berdasarkan undi popular yang dikutip oleh setiap parti. 

BN hanya diselamatkan oleh amalan demokrasi berparlimen Westminster Abbey atau amalan British. Dengan sokongan 47% pengundi dalam PRU13, sudah tentu BN sudah gulung tikar, jika mengamalkan model Perancis atau model undi popular menerusi perwakilan berasaskan peratusan undi (proportional representatives).  Berasaskan dua PRU terakhir, bukanlah suatu kejutan andainya, keputusan PRU14 sebagaimana keputusan pilihan raya Great Britain baru ini. Sudah barang tentu, persaingan utama ialah antara BN dengan pakatan pembangkang, Pakatan Harapan. Pas yang bersendirian, berkemungkinankah menjadi parti yang akan menjadi penentu, bila BN dan Pakatan Harapan masing-masing  gagal memperolehi kerusi secukupnya untuk majoriti mudah. Sama ada Pas capai keputusan cemerlang atau sebaliknya, sebagai parti menembusi berbagai pengalaman dalam usia melebihi 60 tahun, peranan Pas tetap relevan. 

Faktor Liberal Democrat dan DUP memain peranan menyelamatkan keadaan ketidaktentuan pembentukan kerajaan serta meletakkan kepentingan nasional mengatasi perbezaan ideologi dan prinsip. Sungguhpun memperolehi jumlah kerusi yang kecil, peranan DUP dan Liberal Democrat, mengelakkan satu pilihan raya baru, yang lebih menjarakkan kestabilan politik. Pendirian Pas tidak bersama Pakatan Harapan atau BN, meletakkannya sebagai blok tengah atau blok ketiga, menawarkan diri untuk pilihan pengundi dalam PRU14 nanti.

Bukan sahaja Pas yang berada dalam blok ketiga yang akan jadi penentu lantaran BN dan Pakatan Harapan terdiri dari berbagai parti. Mungkin bila tiada gabungan parti gagal capai majoriti untuk bentuk kerajaan, mana-mana parti dalam satu pakatan boleh melompat ke pakatan lawan untuk membantuk membentuk majoriti. Bagaimana PBS meninggalkan BN semasa tempoh berkempen PRU 1990 untuk bersama dalam Gagasan Rakyat, apatah lagi jika selepas PRU, mana-mana parti boleh melompat.









 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan