Selasa, 28 April 2015

PRK Rompin 2

MEMPERTAHANKAN STATUS QUO DALAM KEMELUT KRISIS KEYAKINAN

Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Rompin bakal diadakan minggu hadapan ditunggu dengan beberapa kemungkinan yang memberikan kesan jangka pendek kepada kedua-dua parti yang bertanding. Kebiasaaannya isu nasional lebih mendominasi isu tempatan dalam PRK, walaupun ianya berfokus kepada satu kawasan atau bahagian pilihan raya. Bacaan awal perletakan calon BN menampakkan menepati telahan PRK Rompin mencerminkan satu episod yang tak boleh dipinggirkan oleh BN selaku penyandang.

Dua isu besar sedia maklum masakini: isu GST (cukai barangan dan perkhidmatan) dan kritikan serta serangan mantan PM, Tun Dr Mahathir terhadap PM DS Mohd Najib. Kebetulan isu ini sudah berbangkit sebelum kekosongan kerusi P.091 lantaran kematian Ahli Parlimen arwah Datuk Dr Jamaluddin Jarjis. Prestasi BN dalam PRK P.091 akan memberikan satu jawapan kepada dua isu utama nasional tersebut. Sejauhmanakah khalayak pemilih di Rompin menterjemahkan penerimaan GST serta teguran mantan PM, sebagai mewakili kelompok masyarakat luar bandar, atau mungkin mewakili kelompok yang lebih meluas sebagai suara rakyat keseluruhannya.

Apabila BN meletakkan calon yang sudah established dan popular serta tokoh veteran peringkat negeri, malah pernah menduduki Majlis Tertinggi UMNO  untuk berdepan dengan muka baru, seorang Ketua Pemuda Pas Negeri, memperlihatkan peri pentingnya dan kesungguhan UMNO/BN mempertahankan kemenangan serta mengekalkan majoriti besar, di kubu kuatnya. Seolah-olah UMNO/BN khuatir, dengan ledakan peluru GST dan peranan mantan PM, Rompin tidak mampu mencerminkan kubu kuat UMNO dengan mempertahankan kemenangan bergaya sebagaimana 3 PRU terakhir.

Dalam PRU11 (PRU 2004) di kala prestasi cemerlang BN seluruh negara, UMNO/BN menerusi Datuk Jamaluddin memperolehi 19,359 undi atau 65.91% jumlah undi sah, meningkat ke 21,308 undi atau 66.71% undi sah dalam PRU12, dan meningkat ke 30,040 undi atau 66.8% undi sah dalam PRU13. Dalam ketiga-tiga PRU tersebut, BN berjaya pertahankan legenda Parlimen Rompin sebagai kubu kuat UMNO, dengan pencapaian yang sentiasa meningkat. Dalam 3 PRU tersebut, BN berdepan satu lawan satu dengan calon Pas.

Kecermelangan UMNO/BN di Parlimen Rompin diceriakan lagi dengan kemenangan majoriti besar dan konsisten. Dalam PRU11, menang dengan majoriti 9,350 undi atau 31.83%, dalam PRU12 (PRU 2008) kepada 10.679 atau 33.43%, dan di kala pencapaian semakin merosot di seluruh negara dalam PRU13 (PRU 2013), di Rompin, BN masih menang bergaya dengan majoriti 15,114 undi atau 33.61%. 

Seandainya BN gagal mempertahankan prestasi dalam 3 PRU terakhir tersebut, satu alamat atau petanda cemas bukan untuk masa depan BN di Parlimen Rompin, malah di seluruh negara. Dengan latar belakang pemilihnya yang terdiri dari 3 komponen besar penyokong tegar yang membekalkan fixed deposit untuk BN: masyarakat nelayan (di DUN Tioman khususnya), masyarakat Orang Asal dan peneroka Felda (khususnya dari Gugusan Felda Kratong), secara langsung memberikan BN berada di zon selesa. Penurunan undi popular, peratusan undi serta majoriti, walaupun menurunkan tokoh veteran popular, atas desakan akar umbi kononnya, akan mengiyakan pandangan Tun Mahathir, UMNO sedang menuju masa depan yang mencemaskan untuk berdepan PRU14. 

Sungguhpun dalam beberapa PRK sebelum ini, calon BN gagal kemenangan dalam PRU. Dalam PRK Teluk Pasu (DUN Terengganu) 26/06/1989, calon UMNO/BN gagal pertahan kerusi. Dalam PRU 1986, calon UMNO menang dengan majoriti 776 undi atau 12.13%. Dalam PRK berkenaan kerana kematian ADUNnya, BN yang mempertaruhkan calon popular, Kadhi Besar Negeri Terengganu, Datuk Abdul Rahman Mohamad kalah kepada calon Pas, Ustaz Harun Taib dengan majoriti 141 undi atau 1.95%. Kekalahan luar jangka BN, tambahan pula undi BN hanya turun sebanyak 57 undi sahaja, dari 3,587 undi dalam PRU 1986, turun kepada 3,530 undi dalam PRK. Ini lantaran undi Pas meningkat dari 2,811 undi dalam PRU kepada 3,671 undi dalam PRK. Peningkatan undi calon Pas sebanyak 860 undi berbanding pengurangan undi BN, 57 undi, adalah disebabkan peratusan keluar mengundi yang tinggi dalam PRK, 86.25%, berbanding cuma 77.0% dalam PRU 1986.

Antara sebab kekalahan BN ialah: i. faktor calon elit, tidak mesra pengundi, ii. kerja keras jentera Pas yang baru bergabung dengan parti baru, Semangat 46, mempastikan dan mengenalpasti penyokongnya keluar mengundi, iii. krisis UMNO yang belum reda, ekoran krisis 1987 yang membawa kepada pembatalan parti UMNO.

Satu PRK Parlimen Arau telah diadakan pada 04/07/1998, kerana kematian Ahli Parlimen kawasan berkenaan. BN yang memenangi kerusi berkenaan dalam PRU 1995, dengan majoriti 6,929 undi atau 27.07%, gagal pertahan kerusi bila undinya merosot dari 16,268 undi kepada 11,541 undi, membolehkan calon Pas, Ustaz Hashim Jasin menang dengan majoriti 1,323 undi, setelah memperolehi 12,804 undi, berbanding undi calon Semangat 46 dalam PRU 1995; 9,337 undi. Semasa PRK Parlimen Arau, Semangat 46 telah dibubarkan dan ahlinya memasuki UMNO beramai-ramai. Sepatutnya BN boleh menang mudah dalam PRK tersebut. Faktor calon dan faktor pemecatan DS Anwar Ibrahim menjadi faktor utama kekalahan BN, di kawasan yang UMNO tidak pernah kalah sejak zaman Perikatan dalam PRU pertama, 1959.

Secara tidak langsung faktor nasional memberi sumbangan kepada kemerosotan prestasi UMNO/BN sebagaimana pengalaman PRK Teluk Pasu dan PRK Arau, yang kebetulan berdepan dengan isu nasional yang secara langsung krisis dalaman UMNO dan negara. 

Pengundi Rompin yang rata-ratanya luar bandar sifatnya dengan lebih 80% pengundinya orang Melayu, kebarangkalian membuat keputusan sebagai keputusan sebagaimana pengundi kota dan pinggiran kota adalah rendah. Pengundi Parlimen Seremban memberi kemenangan besar kepada calon DAP dalam PRK 19/11/1983 berbanding kekalahan 845 undi atau 1.85% dalam PRU 1982. Di samping calon DAP dapat meningkat undi, calon MCA mewakili BN, kehilangan lebih 5,000 undi berbanding PRU, setahun sebelum PRK. 

Dalam PRK Parlimen Teluk Intan, 17/05/1997, calon MCA/BN yang menang dengan majoriti 13,968 undi dalam PRU 1995, tewas dalam PRK berkenaan, setelah kehilangan 9,500 undi. Kemerosotan undi calon BN, membolehkan calon DAP menang dengan 2,916 undi, apabila dapat meningkatkan undi sebanyak 7,400 undi dari PRU 1995. Begitu juga dalam PRK kawasan sama pada 31/05/2014, DAP yang menang dengan majoriti 7,313 undi dalam PRU13 gagal pertahan kerusi apabila undinya merosot sebanyak lebih 8,000 undi, sementara BN menerusi calon Gerakan yang hanya dapat tingkat undi sebanyak 71 undi, merampas kerusi Teluk Intan, walaupun dengan majoriti kecil, 238 undi. 

Dua kes Teluk Intan (1997 dan 2014) dan kes Seremban (1983) berlaku tanpa isu besar dalam politik tanah air berbanding kes Teluk Pasu (1989) dan Arau (1998) semasa suasana dipanaskan dengan isu besar peringkat nasional. Perbezaan asasnya, perubahan serta kejutan sikap pengundi di luar bandar berlaku bila digerakkan oleh isu nasional semasa. 

Sejauhmanakah keberkesanan ketidakpuasan rakyat terhadap pelaksanaan GST, disokongan pula dengan senarai 12 kesalahan DS Najib pada pandangan Tun Dr Mahathir, lebih tenat lagi, saranan seorang Ahli Parlimen UMNO, supaya PM membubarkan Parlimen untuk mendapat mandat baru. Seandainya, berlakunya perubahan besar dari sudut pungutan undi kedua-dua calon dalam PRK P.091, secara langsung satu bingkisan referendum sebagai bahan analisis suara rakyat. 

Langkah SPR menetapkan hari mengundi pada hari Selasa, boleh membantut peratusan keluar mengundi. Di Rompin terdapat lebih 5,000 pengundi berada di luar kawasan atau disebut sebagai pengundi luar. Dalam pengalaman PRK seluruh negara, peratusan keluar mengundi yang rendah akan mengancam pencapaian undi BN. 

Sungguhpun Pas pernah memenangi kerusi DUN Bukit Ibam dalam PRK 1974, tidak boleh dijadikan stigma kekuatan Pas di kawasan Parlimen Rompin. Dalam PRK 1974, hasil persempadanan kawasan pilihan raya 1973, kawasan pilihan raya negeri di Pahang telah ditambah sebanyak 8 kawasan baru di samping tambahan 2 kawasan pilihan raya persekutuan. Masa itu, Pas adalah komponen BN, dan diperuntukan satu kerusi DUN. Dari sudut ini, tidaklah boleh dijadikan sebagai asas ancaman kepada UMNO/BN. Bila Pas disingkir dari BN, sejak PRU 1978, Bukit Ibam menjadi kubu kuat UMNO/BN, hinggalah PRU terakhir. 

PRK P.091 lebih merupakan satu cabaran buat BN dalam mempertahankan status kubu kuatnya dalam suasana yang boleh dikatakan sebagai krisis keyakinan kepimpinan bila peranan mantan PM Tun Dr Mahathir disebarluaskan untuk tatapan awam. Bagi Pas yang bertanding di kawasan undi popularnya yang rendah, bawah 35 peratus atau bawah satu pertiga, yang juga digemburkan dengan krisis keyakinan, tidak menguasai faktor pilihan pengundi. Lainlah jika Parlimen Rompin, walaupun majoriti Melayu sebagai pemilih, sama dengan kawasan pilihan raya di negeri-negeri di mana undi Pas adalah melepasi 40 peratus. 





 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan