Rabu, 22 April 2015

PRK Rompin 1

MENGAPA BN LETAK CALON KITAR SEMULA

Agak menarik juga Pilihan Raya Kecil (PRK)  P091 Rompin bila Barisan Nasional (BN) meletakkan tokoh veteran, Datuk Hassan Ariffin, di kawasan selamat dan kubu kuat sejak berzaman. Datuk Hassan, adalah ADUN empat penggal 1990-2008, pernah memegang jawatan kanan dalam pentadbiran negeri sebagai Timbalan Menteri Besar. Sungguhpun selayaknya sebagai orang nombor dua dalam UMNO Bahagian Rompin mengisi kekosongan kerusi parlimen Rompin, yang dipegang oleh Allahyarham Datuk Jamaluddin Jarjis, ketua bahagian. 

Kebiasaannya kerusi yang tidak selamat atau kawasan kelabu atau hitam, tokoh pilihan dicalonkan sama ada dalam pilihan raya umum (PRU) atau PRK, sebagaimana amalan BN dan parti-parti komponen. Strategi untuk memastikan kerusi berkenaan dapat dipertahan atau kerusi yang tewas dapat dirampas dari tangan parti pembangkang.

Datuk Othman Abdul telah mencipta nama sebagai ahli politik istimewa di Malaysia kerana beliau telah berjaya mencipta dua sejarah memulihkan semangat partinya, UMNO/BN. Othman Abdul adalah Ahli Parlimen Ulu Muda (kemudiannya tukar nama kepada Pendang) bermula dari PRK Ulu Muda (1983) dan memenangi 3 PRU, 1986, 1990 dan 1995. Dalam PRU 1999, BN gagal pertahan kerusi Parlimen Pendang, bila Othman Abdul tidak dicalonkan. Dalam PRK Parlimen Pendang, 18/07/2002, BN berjaya merampas kerusi ini, walaupun dengan majoriti kecil, 283 undi. Calon Pas gagal pertahan kerusi yang dimenangi Allahyarham Datuk Fadzil Noor, Presiden Pas. 

Bagaimanapun BN gagal pertahan kerusi Pendang dalam PRU 2004, bila BN tidak mengekalkan Othman Abdul. Bagaimanapun, Pas yang memenangi kerusi Parlimen Pendang dalam PRU 2004 dan PRU 2008, tidak mengekalkan Ahli Parlimennya, Datuk Dr Hayati Othman. Sekali lagi, Othman Abdul dipanggil untuk jadi penyelamat, bila dipanggil bertanding di kerusi berkenaan dalam PRU 2013, dan BN berjaya merampas kerusi milikan Pas ini.

Dalam kes TS Mohd Isa Abdul Samad dipanggil untuk pertahankan kerusi Bagan Pinang dalam PRK kerusi berkenaan pada 11/10/2009, di mana kerusi berkenaan adalah kawasan selesa dan kubu kuat BN. Suasana politik pasca PRU12 yang masih dibebani kejutan tsunami politik memerlukan seorang tokoh untuk mengembalikan semangat sokongan kepada BN yang semakin menurun. Tiada apa-apa keperluan untuk TS Isa bertanding di peringkat kerusi negeri sedangkan tiada krisis politik negeri, lainlah untuk kerusi Parlimen, untuk meletakkan TS Isa dipersada politik nasional bersesuaian mantan Naib Presiden UMNO.

Buat politik semasa dalam BN, tiada keperluan untuk perlantikan atau pengisian jawatan untuk memperkukuhkan kerajaan. Berlainan dengan PRK Parlimen Teluk Intan, 31/05/14, ditonjolkan untuk mengisi jawatan kabinet mewakili kaum Tionghua. 

Pengisian kekosongan kerusi Parlimen Rompin tidak sama dengan PRK  Parlimen Kuala Kedah, 20/03/1973, bila Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman meletakkan semua jawatan politik. Dato' Senu Abdul Rahman, Menteri Penerangan yang tewas dalam PRU 1969 diberi ruang untuk meneruskan nafas politik untuk bertanding sebagai calon Perikatan. Sungguhpun Tunku sebagai PM menang dengan majoriti merosot dalam PRU 1969 bila diberi tentangan hebat oleh calon Pas, tetapi dengan penyertaan Pas dalam Kerajaan Campuran Perikatan-Pas bermula 01/01/1973, kerusi parlimen Kuala Kedah, bukanlah kawasan kelabu dan kurang selamat. 

Pengisian kerusi Parlimen Rompin tidaklah sama dengan kes Pendang atau kes Kuala Kedah atau Bagan Pinang. PRK Rompin menunggu jawapan rasionaliti Hassan Arifin dicalonkan untuk berdepan calon muka baru, calon muda dari Pas, Ustaz Nazri Ahmad, di kawasan BN menang besar dalam dua PRU terakhir. Dalam PRU12, BN membolot 66.7%  dan 66.8% undi sah dalam PRU13, mengekalkan majoriti 33% dalam kedua-dua PRU. 

Bacaan awal dari pencalonan Hassan Arifin adalah dari faktor:
pertama - kebimbangan BN dapat mengekalkan prestasi dua PRU terakhir dari isu GST yang masih panas, kedua - kesan kritikan Tun Mahathir ke atas DS Najib. Bagaimanapun tunggulah bagaimana isu utama dimainkan kedua-dua pihak bertanding dalam tempoh 10 hari, bermula hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan