Sabtu, 23 Februari 2019

PRK Semenyih 1

PRK SEMENYIH DIRAMALKAN SENGIT

Pilihan Raya Kecil (PRK) N24 Semenyih yang akan berlangsung pada 02/03/2019 yang merupakan PRK ke empat melibatkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor pasca Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14). Negeri Selangor yang dipertahankan oleh Pakatan Harapan dengan kemenangan bergaya dengan kemenangan besar 51 kerusi dari jumlah 56 kerusi diuji lagi sejauhmana kekuatan pengaruh PH. Semenyih, sama seperti Sungai Kandis, Balakong dan Seri Setia, mempertontonkan kemenangan besar calon PH, mengenepikan cabaran Barisan Nasional (BN) dan Pas. 

Lantaran kemenangan besar dalam PRU14, ketidakcaknaan pengundi dalam 3 siri PRK lepas, apabila peratusan mengundi yang rendah, di bawah 50%, tidak dapat menggambarkan senario sebenar kecenderungan pengundi. Sebaliknya, PRK Semenyih dijangka tidak mengulangi situasi sejuk dan tenang yang memberikan hasil keputusan yang tidak memeranjtkan atau di luar jangkaan. Senario selepas 8 bulan pasca PRU14 menjanjikan jangkaan sikap dan kecenderungan baru pengundi Malaysia yang akan diwakili oleh pengundi Semenyih sebagai gambaran amnya pandangan rakyat secara keseluruhannya. Justeru itu, PRK Semenyih tidaklah seharusnya dilihat atau diletakkan sebaris saperti 3 PRK berkenaan yang diwakili oleh calon PKR dan DAP, tetapi PH yang diwakili calon PPBM atau Bersatu memiliki suasana berbeza. 

Empat orang telah mencalonkan diri masing-masing untuk PRK ini; Muhammad Aiman bin Zainali dari Bersatu mewakili PH yang mempertahankan kerusi, Zakaria bin Haji Hanafi, dari UMNO sebagai calon BN, Nik Aziz Afiq bin Abdul dari Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan seorang calon bebas, Huan Chee Heng. 

Dalam PRU14, calon PH daripada Bersatu, Bakhtiar Mohd Noor memperolehi 23,428 undi atau 50.76% dari jumlah undi sah, untuk membolehkannya memenangi kerusi ini dengan kelebihan 8,964 undi.  Calon BN dari UMNO, Johan Abdul Aziz yang mempertahankan kerusi hanya perolehi 14,464 undi atau 31.34% undi, calon Pas perolehi 6,966 undi atau 15.09% undi, sementara calon PSM hanya memungut 1,293 undi atau 2.80% dan hilang wang pertaruhan. 

Bekas ADUN  Semenyih, Johan Abdul Aziz gagal pertahan kerusi dalam PRU14 setelah kemerosotan undinya sebanyak 3,458 undi berbanding pencapaiannya dalam PRU13. Beliau memenangi kerusi Semenyih setelah perolehi 17,922 undi atau 48.89% undi berbanding pencabar terdekat iaitu calon PKR yang perolehi 13,165 undi atau 35.91% dari jumlah undi sah. Kejayaan beliau mempertahankan kerusi ini dengan majoriti yang lebih besar berbanding dengan pencapaiannya dalam PRU12, setelah berlaku perpecahan undi pakatan pembangkang. 

Dalam PRU12, calon PSM yang bertanding atas tiket PKR, S. Arutchelvan perolehi 10,448 undi atau 47.44% undi tewas 1,140 undi kepada calon BN setelah calon BN mengaut 11,588 undi atau 52.58% undi. Sebaliknya dalam PRU13, calon PSM tersebut bertanding atas tiket PSM dalam saingan tiga penjuru dan mampu menarik 5,568 undi atau 15.18%. 

Prestasi dalam tiga PRU terakhir yang melibatkan kerusi Semenyih memberikan persembahan berbeza parti-parti yang bertanding yang menjadikan PRK N24 lebih dinamik dalam kecenderungan gelagat pengundi. Sungguhpun BN memenangi PRU12 dan PRU13, tetapi analisis menunjukkan pola pencapaian BN yang merosot secara berterusan. Tugas berat kepada penyertaan BN dalam PRK ini adalah sejauhmana keupayaan BN menyekat aliran kemerosotan ini berlanjutan. Jika aliran kemerosotan berkenaan berlaku semasa BN berada di kedudukan pembangkang dalam kerajaan negeri, apakah keberadaan BN sekarang setelah kehilangan kuasa kerajaan Persekutuan, mampu memberikan peranan baru BN memulihkan imej. 

PRK N24 bagi BN adalah medan ujian baru dari roh perubahan kecenderungan politik dari PRK Cameron Highlands. Sejauhmanakah BN menerusi calonnya Zakaria Haji Hanafi berjaya merebut peluang dari kelemahan dan kelembaban pencapaian kerajaan PH hari ini, untuk meletakkan BN sebagai kuasa pencabar yang digeruni pasca PRU14. Khalayak umum menghalakan tumpuan memerhati gerakkerja pasukan kempen BN di kala usia pemerintahan PH yang sudah 9 bulan masih terumbang ambing meletakkan kerja-kerja demi kesejahteraan rakyat. 

Dalam PRK Cameron Highlands, undi yang diraih Pas dalam PRU14 keseluruhannya memihak ke BN, dalam PRK N24, apakah pendekatan sama digunakan lantaran 6,966 undi Pas dalam PRU tahun lepas, boleh memberikan impaks besar keputusan PRK ini. Sempadan yang memisahkan antara BN dan Pas nampaknya semakin dirobohkan, menjadikan PRK ini amat mendebarkan sekurang-kurangnya dua kem yang berada PH dan BN. 

Jika dalam PRK Cameron Highlands, di kawasan pengundi Melayu hanya 33%, pengundi yang menyokong Pas dalam PRU14 yang mengaut 14.77% undi menjadi faktor utama membantu BN, tidak mustahil kategori pengundi yang sama di Semenyih yang memiliki 69.2% pengundi Melayu,  iaitu sebanyak 15.09% dari jumlah undi sah, menjadi faktor berulang. Perbezaan demografi, taburan etnik, sosio-geografis dan aktiviti ekonomi antara Cameron Highlands dan Semenyih, yang boleh menyekat berulangnya kebangkitan semangat dan kerjasama politik pengundi Melayu.  

Perhatian utama kepada prestasi PH dalam PRK N24 ialah keupayaan PH mengulang kejayaan besar dengan majoriti 8,964 undi dalam PRU14. Muhammad Aiman Zainali yang dipertanggungjawabkan menggalas harapan parti, khususnya Bersatu, berdepan dengan tugas berat mempertahankan kejayaan besar bapa mertuanya dalam PRU tahun lepas. Kemelut yang kedengaran dalam hubungan intra-party dalam PH membebani calon  PH mempertahankan pencapaian. 

Komposisi etnik yang membentuk pemilih Semenyih; Melayu seramai 36,857 orang atau 69.2%, Cina dengan 8,939 pemilih atau 16.8%, India seramai 7,062 orang atau 13.3% dan seramai 399 pengundi lain-lain kaum atau 0.2%, menjumlahkan 54,482 pengundi. Dalam PRK Cameron Highlands, keputusan undi lebih berpolakan etnik secara umumnya, dengan BN mendapat sokongan dari pengundi Melayu dan Orang Asli yang merangkumi 55% pemilih sementara PH disokongan pemilih Cina dan India di mana pemilih Cina dan India membentuk 45% dari jumlah pemilih. Disokongan peratusan keluar mengundi di kalangan pengundi Cina dan India yang lebih rendah berbanding PRU14, di beberapa daerah mengundi dalam kawasan Tanah Rata, membolehkan BN menang lebih besar, dari majoriti 597 undi ke lebih 3,000 undi. Oleh kerana Semenyih adalah kawasan majoriti Melayu, faktor penentuan kemenangan banyak bergantung kepada keputusan dan kecenderungan pemilihan pengundi Melayu. Dalam PRU14, daerah mengundi di kawasan bandar memihak kepada calon PH, sementara daerah mengundi kampung tradisional dikuasai oleh BN. 

Pengaruh calon bebas, Uncle Kentang, seorang aktivis sosial yang dikenali ramai yang masih belum diuji perlu diberi perhatian juga, kerana beliau calon tunggal bukan Melayu. Perolehan undi yang besar kepada calon bebas akan menjejaskan peluang calon PH. Sama ada Uncle Kentang mempunyai dominant factor walaupun persaingan sebenar adalah antara PH yang mempertahankan kerusi dengan BN pencabar terkuat selepas PRU14. 

Sungguhpun PSM menurunkan muka baru, dijangka tidak menjadi faktor yang membebankan. Prestasi PSM menerusi tokohnya, Arul dalam tiga PRU yang semakin merosot, menjadikan PSM bukanlah satu cabaran. Langkah PSM menukar calon dengan harapan PSM dapat memperbaiki prestasi terletak kepada keberkesanan kempen dan peribadi Nik Aziz Afiq merealisasikan inspirasi sosialisme yang sudah lama bertapak di Semenyih dalam persaingan PH pertahan status dan BN merebut peluang. 

Hari pembuangan undi berbaki satu minggu lagi. Apapun prestasi dan hasil PRK N24 bergantung kepada kerja-kerja akhir jentera setip parti dan calon dalam tempoh berbaki ini. Apa saja perkembangan yang berlaku dalam tempoh satu minggu ini akan sedikit sebanyak mengubah keputusan.







 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan