Khamis, 12 Mac 2015

PRK Cempaka 3

BUKAN SEKADAR MEMERIAHKAN AGENDA DEMOKRASI

Pilihan Raya Kecil (PRK) Cempaka yang menyaksikan persaingan lima penjuru hasil penamaan calon kelmarin (10/03/2015) menepati dugaan awal, tanpa penyertaan Barisan Nasional (BN) akan memberi ruang ramai calon bebas. Penyertaan ramai calon bebas menentang calon Pas yang menyandang kerusi, yang membentuk kerajaan negeri, tidaklah bermakna, gambaran suara ketidakpuasan hati sebahagian khalayak rakyat sungguhpun BN tidak bertanding.

Calon Pas, Ustaz Ahmad Fathan Mahmood @ Mahamad, calon paling muda, 42 tahun, pensyarah Institut Dakwah Islamiah Perkim, berkelulusan Masters dalam syariah, ditentang oleh 4 orang calon bebas. Calon-calon bebas; Haji Sharif Mahmood,59, bekas Naib Yang Dipertua Perkasa Negeri Kelantan dan bekas pemimpin UMNO bahagian Gua Musang; Fadzillah Hussin, 55, Yang Dipertua Pertubuhan Keturunan Paduka Cik Siti Wan Kembang Malaysia; Izat Bukhari Ismail Bukhari, 48, bekas pensyarah politeknik; Aslah Mamat, 64, pesara perkhidmatan awam. 

Sungguhpun PRK Cempaka, penyandang ditentang oleh calon-calon bebas, tetapi dengan berita bualan awam pada hari penamaan calon, 3 orang bebas tersebut ditaja oleh tokoh-tokoh politik yang popular, bukan sekadar dalam negeri Kelantan, malah peringkat nasional. Secara langsung, calon-calon bebas bersaing mewakili proxy, di mana proxy tersebut adalah adalah bekas pemimpin utama UMNO Kelantan, dua adalah bekas Ahli Majlis Tertinggi dan seorang masih menduduki MT UMNO. 

Jika benarlah telahan ini, PRK Cempaka tidaklah sebagaimana beberapa PRK lepas bila ramai calon bebas bertanding menentang penyandang.  Pastinya, PRK Cempaka medan mencari parameter kepentingan politik proxy yang bersembunyi di sebalik calon bebas. Di situ terselitnya agenda dan perhitungan politik kelompok-kelompok tertentu. Calon-calon bebas yang tajaan penafian oleh UMNO/BN. 

PRK Parlimen Johor Bahru (25/08/1988) yang menyaksikan Datuk Shahrir Abdul Samad, dari Team B pemilihan UMNO 1987 yang menyandang kerusi itu meletakkan jawatan untuk membolehkan satu PRK diadakan. Agenda beliau menerusi PRK, untuk mengukur sejauhmana penolakan rakyat terhadap UMNO, di kubunya sendiri, iaitu Johor. Beliau bertanding sebagai calon bebas dengan lambang kunci berjaya mengalahkan calon UMNO/BN dengan majoriti besar, 12,000 undi lebih. Beliau memperolehi 64.02 peratus undi.

Satu PRK diadakan di kerusi Parit Raja pada 25/10/1988, kerana kematian ADUNnya. Parit Raja adalah kubu kuat UMNO, yang sukar dicerobohi parti lawan. Kerusi ini sentiasa memberi kemenangan tanpa bertanding kepada calon UMNO, dalam beberapa PRU. Populariti serta tuan lambang anak kunci yang mengalahkan calon BN alam PRK Johor Bahru, mengagendakan UMNO menaja ramai calon bebas supaya calon dari Team B yang bertanding atas tiket bebas tidak berpeluang memilih lambang anak kunci, kerana penggunaan lambang calon-calon bebas akan diundi, bila terdapat lebih seorang calon bebas. Ramainya calon bebas akan mengelirukan pengundi, dengan lambang anak kunci bukan lagi digunakan oleh calon bebas utama.

Gambaran lambang anak kunci yang menghantui BN kesan pengundi pola pengundian warga kota di Johor Bahru, dibimbangi mempengaruhi pengundi luar bandar. Parit Raja, satu kawasan luar bandar, kubu kuat ditakuti terpengaruh dengan lambang anak kunci calon bebas PRK Johor Bahru. 

Calon Team B, Hamdan Yahya, bekas Ketua Pemuda Bahagian Sri Gading yang bertanding sebagai calon bebas tidak dapat lambang kunci setelah diundi bersama 5 orang calon bebas yang lain, yang menjadi askar upahan. PRK Parit Raja yang melibatkan 7 penjuru menghasilkan UMNO/BN menerima tentangan sengit di kubu kuatnya yang sentiasa menang tak bertanding. Calon UMNO/BN, Yassin Kumari cuma dapat 51.07% undi sahaja, Hamdan Yahya sebagai calon bebas, perolehi 48.16% undi. BN menang dengan 413 undi sahaja. Sementara semua 5 orang calon bebas upahan perolehi undi, terlalu kecil, semuanya di bawah 0.5 peratus, paling tinggi 70 undi, ada dapat 9 undi. Mengelakkan calon bebas utama, Hamdan Yahya menggunakan lambang anak kunci, sedikit sebanyak beri advantage kepada calon BN.

Dalam PRK Parlimen Ampang Jaya (23/01/1989) sekali lagi takutnya BN kepada lambang anak kunci, terpaksa menaja ramai calon bebas supaya calon dari Team B yang bertanding sebagai calon bebas, terpaksa cabut undi untuk memilih lambang. Seperti PRK Parit Raja, BN ditentang oleh 6 calon bebas. Calon dari Team B, Datuk Harun Idris perolehi 44.9% undi, berbanding calon yang menang, Ong Tee Keat (MCA/BN) yang pungut 56.7%. Serupa PRK Parit Raja, kelima-lima calon bebas tajaan BN, perolehi undi yang amat kecil, di bawah 0.25%. Paling tinggi 104 undi. Ada dapat 22 undi. 

Bilangan calon yang paling tinggi tercatat dalam PRK Dun Bukit Selambau, Kedah (07/04/2009), menyaksikan pertandingan 15 penjuru. Berbeza dengan PRK Ampang Jaya dan Parit Raja, penyertaan calon bebas ramai adalah inspirasi dari kejayaan calon bebas di kerusi berkenaan dalam Pilihan Raya Umum (PRU) setahun sebelumnya. PRK Bukit Selambau diadakan kerana perletakan jawatan ADUNnya. Persaingan adalah antara calon PKR dengan BN (MIC). Calon PKR, S. Manukumar menang setelah perolehi 52.23% undi berbanding 42.29% undi perolehan calon BN, S. Ganeson. Undi calon bebas yang paling tinggi ialah 2.1% (528 undi), seorang dapat 257 undi, sementara 11 orang calon perolehi undi di bawah 100. Semua calon bebas bertanding sendiri, tanpa tajaan mana-mana kumpulan.

Sharif Mahmood, ahli UMNO cawangan RKT Kesedar Jeram Tekoh, dalam Bahagian Gua Musang dan Fadzillah Hussin, ahli UMNO cawangan Kepala Batas, Bahagian Tumpat, dipecat serta merta oleh parti. Pemecatan ini berpanduan kepada Fasal 20.10 Perlembagaan UMNO, bertentangan keputusan parti yang melarang ahli parti mengambil bahagian dalam satu pilihan raya. 

Sementara Aslah Mamat, seorang pemilih dalam daerah mengundi Sungai Petal dalam bahagian pilihan raya negeri Semerak, Pasir Puteh, yang disebut sebagai aktivis Pas dan beliau sendiri mengaku terlibat dalam beberapa pilihan raya, tiada apa-apa tindakan dari Pas. Sepatutnya beliau dikenakan tindakan tatatetib atau dipecat kerana menentang calon pilihan parti. Hasil cari dalam rekod keahlian Pas sama ada dalam Kawasan Pasir Puteh atau Kawasan Pengkalan Chepa, tiada nama beliau dijumpai. Kini beliau tinggal di Kampung Baung, satu daerah mengundi dalam PRK Cempaka.

Seorang lagi calon bebas, Izat Bukhari, diketahu umum bukan calon tajaan mana-mana tokoh, beliau bertanding bersendiri. Beliau pernah bertanding dalam PRU13 di Pengakalan Kubor dan PRK Pengkalan Kubor, tahun lepas, yang menghasil 65 undi dan 38 undi. Berapa undi pula kali ini, tunggulah hari mengundi 22/03/2015 nanti.

Sungguhpun tanpa pernyataan rasmi dari Perkasa, namun penyertaan Sharif Mahmood secara tersirat adalah mewakili NGO berkenaan. Tepatlah tindakan penyertaan ini sebagai medan ujian Perkasa masuk gelanggang muhasabah diri, tanpa keterlibatan rasmi UMNO/BN yang memberi ruang orang nombor satu Perkasa di kerusi Parlimen Pasir Mas dalam PRU13. 

Cempaka adalah bahagian pilihan raya hasil persempadanan semula 1993, yang asalnya bahagian besar bahagian pilihan raya negeri Kemumin. HAMIM, sebuah parti serpihan Pas hasil krisis kepimpinan Pas 1983, memilih medan ujian dengan menyertai PRK Kemumin (1983). Amat malang bagi HAMIM, penyertaan sulong secara solo, memberi cuma 161 undi sahaja. Mampukan Sharif Mahmood membuktikan nasib Perkasa tak serupa HAMIM.

Keistimewaan tersendiri calon-calon bebas bekas aktivis UMNO dan Pas dalam PRK Cempaka, jauh berbeza dengan calon-calon bebas dalam beberapa PRK di atas. Peratusan keluar mengundi yang rendah akan mengecewakan calon-calon bebas. Dalam PRU13, undi Pas dan BN adalah 85.3 peratus dari jumlah pemilih berdaftar, dengan 54% kepada Pas dan 31% dari BN. Jika peratus keluar mengundi, 60 peratus, Pas mengekalkan undinya, maka undi sebanyak 1,200 akan dikongsi oleh 4 calon bebas. Jika peratus keluar mengundi 55 peratus, 4 calon bebas akan berkongsi 200 undi. Jika ini berlaku, undi setiap calon bebas, sebagaimana calon bebas dalam PRK Pengkalan Kubor tahun lepas.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan