Ahad, 8 Mac 2015

PRK Cempaka 2

TINDAKAN LUAR BIASA BN

Pas yang mempertahankan kerusi N06 Dun Cempaka menamakan Ustaz Ahmad Fathan Mahmood, 42, Bendahari Pas Kawasan Pengkalan Chepa sebagai calonnya malam ini. Perkasa secara tidak rasmi mengetengahkan Naib Pengerusi Kelantan, Shariff Mahmood, sementara pengerusi sebuah NGO, Fadzillah Hussin, paling awal menyatakan keinginan bertanding. Mereka bersama seorang lagi yang kurang dikenali, akan bertanding sebagai calon bebas dalam PRK Cempaka. BN awal-awal lagi mengumumkan tidak akan meletakkan calon.

Sama ada Pas selaku penyandang akan ditentang calon-calon bebas tajaan BN atau mesra BN,  atau sebaliknya, diharapkan menjanjikan satu PRK yang menarik serta respons dari pengundi. Peratus keluar mengundi yang tinggi amatlah diharapkan apabila ada calon yang secara tidak langsung mewakili UMNO atau BN. Perkasa sebuah NGO yang banyak menyuarakan rasisme dan fanatik perkauman sempit demi mempertahankan UMNO/BN, sewajarnya BN perlu menyokong secara moral atau material. Calon bebas mewakili Perkasa bukan sekadar mencari pengukur popularitinya tetapi secara hakikinya mewarnai kekuatan UMNO/BN di Pengkalan Chepa khususnya pasca kematian Tok Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat,  ADUN Cempaka. 

UMNO/BN memberi alasan menghormati Allahyarham Tok Guru dan mahu beri tumpuan dari sudut perbelanjaan dan tenaga untuk kerja-kerja bantuan pasca banjir. 

Jika rasional menghormati Tok Guru sebenarnya agak luar biasa. Sepatutnya UMNO/BN tidak meletakkan calon menentang Tok Guru dalam beberapa PRU lepas, menghormati Tok Guru sebagai pemimpin sebuah kerajaan negeri. Biarkan Tok Guru menang tak bertanding, untuk membolehkan Tok Guru jelajah seluruh negeri dalam tempoh berkempen PRU dulu, atas sifatnya sebagai pemimpin sebuah kerajaan yang mewakili suara majoriti rakyat. 

Di Great Britain, contoh negara yang mengamalkan demokrasi kepilihanrayaan berasaskan perwakilan ikut kawasan (constituency representatives), masa pemimpin parti Conservative jadi Perdana Menteri, Margaret Thatcher (1979-1990) dan juga zaman Edward Heath (1970-1974), parti Labour memberikan Perdana Menteri menang tak bertanding, untuk membolehkan pemimpin masa yang luas jelajah seluruh negara masa kempen pilihan raya, menjelaskan manifesto partinya. Begitu juga, zaman peminpin parti labour Harold Wilson (1964-1970 & 1974-1976) jadi Perdana Menteri, Conservatives dan parti-parti lain beri penghormatan, membolehkan Perdana Menteri menang tak bertanding.

Di Malaysia yang mengambil sistem pilihan raya model British atau Westminster Abbey, pemimpin kerajaan Persekutuan (Perdana Menteri), atau pemimpin pembangkang (Ketua Pembangkang Parlimen) atau pemimpin kerajaan negeri (Menteri Besar atau Ketua Menteri), dipastikan tidak menang mudah atau menang tak bertanding. Tidak diberi laluan mudah, malah dipertaruhkan calon hebat, untuk mengikat pemimpin berkenaan tidak banyak masa keluar kawasan yang ditandinginya.

Jika PRK Cempaka dijadikan asas moral dengan menghormati seorang pemimpin, elok juga amalan baru dalam demokrasi kepilihanrayaan di Malaysia ini, dalam pilihan raya akan datang, pemimpin utama sama ada kerajaan atau pembangkang, sama ada pemimpin kerajaan Persekutuan atau kerajaan negeri, diberi laluan penghormatan, tidak dicabar oleh mana-mana parti.

Jika unsur atau amalan baru ini berterusan dalam sistem demokrasi kita, tindakan BN tidak bertanding ini harus disanjungi dan dipuji demi menyuburkan toleransi sosio-politik menerusi demokrasi kepilihanrayaan. Tindakan BN tidak bertanding dalam PRK Parlimen Bukit Glugor dan PRK DUN Cempaka, sebagai penghormatan kepada ketokohan dan sumbangan mendiang Karpal Singh dan Allahyarham Tok Guru. 

Harapannya bukanlah niat BN tidak ikut serta dalam kedua-dua PRK berkenaan secara langsung demi imej parti, dibimbangi prestasi pencapaian BN walaupun Karpal dan Tok Guru sudah tiada. 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan