Sabtu, 21 Februari 2015

Tok Guru

TOK GURU SEORANG INSAN ISTIMEWA

Hari ini dah 9 hari,  Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat menyahut panggilan Ilahi. Tok Guru yang dilahirkan pada 12.01.1931 meninggal pada usia 84 tahun. Saya memiliki kenangan dan keistimewaan Tok Guru, sebagai tokoh politik, murabi ummah, insan contoh dan ilmuan. 

Nama beliau mula saya kenali semasa saya di bangku sekolah menengah, Tok Guru memenangi Pilihan Raya Kecil Parlimen Kelantan Hilir (sekarang Pengkalan Chepa) menewaskan calon UMNO/Perikatan, Tengku Nor Asiah Tengku Ahmad. Beliau masa itu dikenali sebagai Ustaz Nik Aziz. Ahli Parlimen berkain pelikat, satu perwatakan humble, simple dan sederhana, adalah antara politikus yang saya minati, masa bangku sekolah. Satu gambaran mewakili rakyat kelas bawahan, memenuhi tuntutan anak muda, yang impikan sebuah kehidupan sederhana dan simple. Di bangku sekolah, kebanyakan novel yang saya baca, menjurus kepada keadilan, kesederhaan dan berlatar belakangkan kampungan, masyarakat bermoral dan anti feudal. 

Saya memberi perhatian kepada Pas, setelah krisis kepimpinan Pas yang membawa kepada keluar parti, Yang Dipertua Agungnya (sekarang Presiden) Dato' Mohd Asri Haji Muda dan penyokongnya, dalam tahun 1983. Di peringkat pusat, Pas berubah kepada kepimpinan ulamak yang diterajui Yusof Abdullah Rawa, sementara Tok Guru dipertanggungjawabkan memimpin Pas Kelantan. 

Pertama kali saya mengenali secara dekat ialah pada majlis solat hajat di tapak markas tarbiyah Pas di Kampung Saring, Pasir Puteh, 1986. Kehadirannya adalah sedikit sahaja, sekitar 30 orang, majlis sebelah petang, jam 2.00 petang. Secara dekat saya mengenali perwatakan, bicaranya dan interaksi sosialnya. Luarannya, dari segi pakaian sudah menampakkan kesederhaan dan merendah diri seorang Ketua Dewan Ulamak Pas Pusat.

Bermula awal 1989, saya berpindah tempat kerja, dari Pasir Puteh ke Tumpat. Setiap  malam Khamis dan malam Jumaat, hadiri kuliah beliau di Masjid Pulau Melaka, bersebelahan rumahnya. Malam Rabu, setiap dua minggu, beliau menyampaian kuliah di Masjid Langgar, Kota Bharu. 

Setiap pagi jumaat, kuliah pagi jumaat beliau di Dewan Dzulkifli, Pejabat Pas Negeri Kelantan, di Jalan Dato' Pati. Pagi Jumaat, saya hadiri 2 kuliah pagi, jam 7.30 hingga 8.30, kuliah Ustaz Muhammad Mustapha (Pengerusi ABIM Negeri Kelantan) di Masjid Muhammadi, kemudian bergegas ke Dewan Dzulkifli, ikuti kuliah Tok Guru, 9.30 hingga 10.30 pagi. Semasa saya menetap di sebuah taman perumahan di Tumpat antara 1989 hingga 1993, hari Jumaat, padat dengan majlis ilmu. Biasanya, lepas solat subuh di sebuah madrasah di Kampung Padang Tembesu, ada majlis membaca Quran, sebelum barangkat ke Masjid Muhammadi dan Dewan Dzulkifli di Kota Bharu. 

Majlis ilmu di Masjid Pulau Melaka, dihadiri peminat ilmu bukan sahaja dari pengunjung dari daerah Kota Bharu dan sekitar malah dari daerah yang lebih jauh seperti dari Pasir Puteh, Tumpat, Pasir Mas, juga peminat dari Machang, dan Tanah Merah. Biasanya selesai majlis, kami akan bersalaman dengan Tok Guru. Kali pertama saya bersalam dengan Tok Guru, Tok Guru yang duduk memandang ke wajah saya, saya amat terasa bangga dan terharu. Saya tertanya mengapa Tok Guru memandang wajah saya semasa bersalam, sedangkan kepada pengunjung lain, Tok Guru tidak beri layanan seistimewa itu. Peristiwa ini, awal tahun 1989. 

Saya sempat berkunjung ke rumah beliau, iaitu sebelum dilantik sebagai Menteri Besar. Sebelum masuk waktu maghrib, saya membantu menemukan seorang mualaf, mohon Tok Guru umumkan kutipan derma untuk membantu saudara baru tersebut yang tinggal sebatang kara dan alami ganggunan saraf. Saudara baru itu, kebetulan tinggal di sebuah sekolah pondok, bersebelahan taman perumahan tempat saya menginap di Cabang Tiga Berangan. Sebuah rumah kampung dengan ruang tamunya, hanya ada sebiji meja dengan enam kerusi. Di situlah Tok Guru melayani tamu. Masa itu, beliau adalah seorang ADUN dan bekas Ahli Parlimen. Saya amat kagum dengan gaya hidup sederhana seorang Pesuruhanjaya Pas Negeri dan seorang YB. 

Dalam ceramah perdana Angkatan Perpaduan Ummah menjelang PIlihan Raya Umum 1990, yang membariskan pemimpin uatama Pas, Semangat 46, Berjasa dan Hamim, di Kampong Dangar, Pasir Mas, pendengar berdiri tak berganjak dalam bendang yang dipenuhi air sedalam satu kaki selepas hujan lebat. Pentas ceramah dibina mengadap ke bendang padi. Masa kutipan derma, saya yang berdiri tepi pentas, jarak 2 atau 3 kaki dengan Tok Guru, Tok Guru selok poket baju Melayu warna hijau muda tanpa melihat berapa jumlah, terus masuk ke dalam sumpit derma. Saya perhatikan agak banyak juga duit itu.  

Tok Guru dilantik sebagai Menteri Besar pada malam diistiharkan keputusan Pilihan Raya Umum 1990. Kuliah pertama beliau di Masjid Pulau Melaka, 3 hari berikutnya, dihadiri jemaah yang lebih ramai, dari sebelumnya. Tok Guru sebut dalam kuliah sulongnya, anakandanya yang sedang belajar di Pakistan mengucapkan tahniah kejayaan Pas dalam PRU tersebut. Anakandanya tidak menyedari bahawa ayahnya dilantik mengetuai kerajaan. 

Selepas dilantik sebagai Menteri Besar pada 22.10.1990, beliau berhenti beri kuliah di Masjid Langgar, sementara majlis ilmu di Dewan Dzulkifli dan Masjid Pulau Melaka diteruskan.

Kehadiran pendengar kuliah selepas dilantik Menteri Besar, semakin ramai di kedua-dua tempat. Salah satu hobi saya ialah membeli keset kuliah beliau. Penjualan keset kuliah serta ceramah beliau dan penceramah lain semakin banyak khususnya di kaki lima Kedai Jaafar Rawas, di Jalan Dato' Pati. Kuliah tafsir beliau  yang bermula dalam tahun 1961, sebelum bangunan Pas Negeri dibina, bila saya ikuti kuliahnya yang bermula dari Surah Al Nas, dalam tahun 1989, baru masuk Surah Ibrahim. Mengikut cerita, kuliah beliau bermula di Masjid Muhammadi, dan dipindahkan ke Dewan Dzul, selepas kekalahan Pas di Kelantan, 1978.

Kuliah di Masjid Pulau Melaka, mengupas fikah sirah, pada malam Khamis. Mengikuti kuliah beliau di samping mengikuti ceramah beliau sama ada secara langsung atau menerusi keset, kemudiannya disc, memberikan ilmu yang menjadi bekalan amalan dan pedoman perjalanan hidup saya. 

Syukur ke hadrat Ilahi, ditempatkan bertugas di kawasan daerah berhampiran Kota Bharu, selama lima tahun dan selepas bersara sebagai penjawat awam, diberi kesempatan berada dalam aktivistime politik, secara tidak langsung, memberikan saya lebih dekat mengenali, dan menimba ilmu dari seorang tokoh pujaan merintasi sempadanan agama, bangsa dan geografis. Paling penting mendekatkan diri untuk kehidupan di dunia akan datang, dunia selepas mati. Terima kasih Tok Guru, didoakan roh Tok Guru ditempatkan di kalangan para suhada dan solehin. Alfatihah.

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan