Khamis, 12 Februari 2015

Selepas 10 Februari

SELEPAS 10 FEBRUARI

Keputusan Mahkamah Persekutuan mengekalkan hukuman bersalah ke atas DS Anwar Ibrahim, kelmarin memberikan berbagai ulasan, tafsiran dan andaian. Keputusan tersebut meletakkan satu andaian yang tidak menguntungkan atau memberikan kesan positif kedua-dua pihak dominan dalam politik tanah air; kerajaan dan pembangkang.

Meletakkan DS Anwar dalam tahanan untuk tempoh lima tahun, tidak memberikan pulangan baik atau mengubati prestasi kerajaan minoriti 47 peratus yang memerintah Malaysia hari ini. Sepatutnya tanpa peminpin, Pakatan Rakyat yang dianggotai oleh PKR, DAP dan Pas, akan hadapi laluan dan hari-hari hadapan yang serba berliku-liku, tambahan pula kekalutan isu pembentang bil persendirian pelaksaan Hukum Hudud dan pelaksanaan pilihan raya kerajaan tempatan.

Tanpa DS Anwar sebagai Ketua Pembangkang, diandaikan meredakan kemelut dilema keyakinan kerajaan pimpinan DS Najib. Membaca kritikan Tun Dr Mahathir Mohamad, Tun Daim Zainuddin dan Datuk A.Kadir Jasin, dapatlah digambarkan kemelut yang berlaku dalam struktur kuasa kerajaan Persekutuan, yang jauh lebih parah dan besar berbanding masalah dihadapi PR. Kejatuhan nilai mata wang, beringinan dengan kejatuhan harga minyak, harga getah dan harga kelapa sawit, akan merencatkan pertumbuhan ekonomi negara serta kemampuan kuasa beli rakyat selaku pengguna.

Kerajaan dibentuk hasil 47 peratus sokongan pengundi, kerajaan yang paling rendah sokongan selepas merdeka, mengharapkan kemelut kepimpinan dan percanggahan dasar dalam pendokong PR, akan mengembalikan keyakinan rakyat menghadapi PRU14. Mampukah hasil keputusan 10 Februari membuka ruang kepada UMNO/BN bergerak dengan penuh yakin mempertahankan kuasa. 

Semuanya bergantung bagaimana keupayaan dan semangat kerjasama PKR, DAP dan Pas mempastikan kerusi Parlimen Permatang Pauh akan dipertahankan dengan jumlah majoriti besar, sebagaimana tindakan pengundi menghukum BN dalam PRU 1999, sebagai reaksi dan simpati kepada DS Anwar, yang dalam tahanan. Setakat mana semangat kerjasama mereka dalam Konvensyen PR 10 Mei nanti. Sungguhpun tarikh pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh belum diumumkan,  di samping pilihan raya negeri di Sarawak, akan memberikan kesempatan kepada BN dan PR memperkukuhkan kekuatan dalaman. Penyelesaian kemelut dalam kedua-dua kelompok: BN dan PR, akan banyak memberi faedah kepada rakyat selaku pembayar cukai, di mana perbelanjaan besar  pasca bencana banjir akan memberi keinsafan dan tarbiyah kepada semua pihak. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan