Sabtu, 3 Januari 2015

Kerajaan Campuran

KEPERLUAN SEBUAH KERAJAAN CAMPURAN NEGERI KELANTAN

Cetusan idea keperluan pembentukan sebuah kerajaan campuran oleh penerbit akhbar Sinar Harian, Datuk Dr Hussamuddin Yaacub, minggu lepas, sebuah lontaran idea yang agak menarik sebagai memulakan gerakerja tahun baru 2015. Cadangan agar BN yang diwakili UMNO selaku pembangkang membentuk kerajaan campuran peringkat negeri bersama Pas yang menguasai kerajaan kini, sebagai langkah segera memulihkan kemusnahan infrastruktur serta musibah diterima rakyat dari bencana banjir. 

Sesuatu yang agak sukar dan luar biasa dalam amalan demokrasi, membentuk sebuah kerajaan campuran sebagai menjawab masalah luar jangka yang berat ditanggung oleh sebuah kerajaan negeri. Banjir besar 1967 di kawasan pantai timur Semenanjung, yang menjejaskan kehidupan rakyat, tidak mendorong kepada pembentukan kerajaan campuran di Kelantan. Yang berlaku adalah usaha menggulingkan kerajaan Kelantan di bawah kepimpinan Pas, dengan kemuncaknya dalam tahun 1968. Spekulasi media tempatan, khususnya akhbar Utusan Melayu, lompat parti di kalangan ADUN dan Ahli Parlimen Pas. Ada ADUN Pas diculik dan istihar keluar parti, berakhir dengan kegagalan undi tak dipercaya di Dewan Undangan Negeri, setelah hanya ADUN Bandar Pasir Mas dan ADUN Kota Bharu Timur (sekarang Melor) sahaja tidak bersama Pas. 

Adakah musibah banjir yang lebih besar dari sudut kerugian, kemusnahan dan kesan psikologis, bulan lepas, mengulangi episod rantaian usaha untuk menjatuhkan sebuah kerajaan negeri yang dipilih rakyat. Mungkinkah ulangan pasca banjir 1971  akan diambil kesempatan untuk mengintai ruang menguasai kerajaan Kelantan kini, sebuah kerajaan pilihan rakyat. Pasca banjir 2014, diambil kesempatan menguji kerajaan negeri era pasca Tok Guru, yang belum diuji dengan isu atau agenda besar.

Ekoran dari pandangan Datuk Hussamuddin Yaacub, ada pihak mencadangkan diadakan satu pungutan suara atau referendum, untuk mengambil keputusan massa apakah perlunya sebuah kerajaan campuran di Kelantan. Sudah barang tentu, sewajarnya menjadi tugasan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang menguruskan sebuah pungutan suara. Bagaimana SPR hendak menguruskan pungutan suara, apabila SPR tidak mampu menguruskan pilihan raya kerajaan tempatan di Pulau Pinang, dua tahun lalu. Jika SPR sangguh menguruskan satu pungutan suara di Kelantan, dan menolak mengurus pilihanraya majlis berkuasa tempatan (PBT) di Pulau Pinang, jelas sangat untuk siapa SPR jaga kepentingan.

Agenda kerajaan campuran di Kelantan bukanlah boleh direalitikan dalam masa pendek, sedangkan menyelesaikan masalah kesan banjir 2014, perlu disegerakan dalam masa singkat. Mengatur perumahan sementara untuk mangsa banjir, membaikpulih infrastruktur asas pendidikan, membaikpulih jalan perhubungan serta  infrastruktur kesihatan, dan tidak kurang penting mengembalikan semangat warga yang trauma dengan musibah, semuanya menuntut tindakan segera dan agenda jangka masa pendek.

Masa terdekat, apa yang rakyat mahu, apa yang khalayak pengguna perlukan dan apa yang ibu bapa inginkan, ialah menyegerakan pemulihan untuk meneruskan kehidupan; anak-anak dapat ke sekolah, urusan mencari rezeki tidak terbantut  dalam menghadapi kerenah ekonomi tahun baru; harga getah jatuh, harga minyak kelapa sawit jatuh, nilai mata wang jatuh, kenaikan harga barangan pengguna.

Untuk melicinkan pelaksanaan usaha pemulihan dalam masa terdekat ialah kembali kepada semangat federalisme. Mengembalikan status dan hak sebuah kerajaan negeri dalam sistem kerajaan Persekutuan. Hak kerajaan negeri yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan perlu dihormati demi keluhuran undang-undang. Elemen-elemen "pecah dan perintah" yang dicipta selepas penolakan rakyat Kelantan terhadap BN-UMNO bermula PRU 1990, harus ditalkinkan. Elemen berkenaan seperti menubuhkan Jabatan Pembangunan Persekutuan, melantik Penyelia Pembangunan Mukim (sekarang Pengerusi JKKKP), melantik Pentadbir Mukim (dulunya Ketua Penyelia Pembangunan Mukim). 

Elemen-elemen di atas seolah-olah tidak mengiktiraf instutusi yang sudah lama wujud dalam pengurusan dan pentadbiran jentera kerajaan dan masyarakat. Kembalikan struktur eksekutif yang sedia wujud sebelum 1990 lebih penting untuk masa terdekat daripada membicarakan pembentukan kerajaan campuran peringkat negeri Kelantan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan