Ahad, 25 Ogos 2013

Agenda memperbodohkan rakyat

AGENDA MEMPERBODOHKAN RAKYAT SECARA TERANCANG

Meneliti jawapan Dato' Azman Ujang, penasihat redaksi agensi berita Bernama dalam satu forum di Sidang Kemuncak Pemimpin Pelajar Malaysia ke 7, di Kuala Lumpur, semalam ; kandungan berita dalam akhbar arus perdana yang memperbodohkan rakyat hanya sedikit sahaja. (portal berita Malaysiakini, 25/08/13). Sebagai seorang tokoh media yang tidak asing, sinopsis dari kenyataan tersebut mencetuskan satu maklumat perhatian masyarakat umum.

Beliau mempertahankan persembahan akhbar perdana, Utusan Malaysia khususnya, bahawa  berita yang membentuk persepsi rakyat diperbodohkan dalam kuantiti yang kecil. Sungguhpun, media arus perdana main peranan mengorak agenda kotor ini, khalayak pembaca masih terus membeli dan melanggan secara regular. Akhbar berkenaan terus berada di pasaran bersaingan dengan media lain.

Soal kuantiti, kecil atau besar, bukan menjadi ukuran kewibawaan dan peranan, media membentuk persepsi masyarakat. Satu berita menghiasi muka depan atau tajuk utama akhbar, walaupun kandungannya tak sampai 5 peratus apa yang termuat dalam dalam media berkenaan dari muka depan sampai ke muka belakang. Satu berita yang menjadi tajuk besar, menggambarkan wajah sebenar media berkenaan, khusus untuk hari berkenaan atau amnya sepanjang masa. 

Justeru Utusan Malaysia, Berita Harian dan media letronik Tv3, sumber utama penyebaran maklumat untuk masyarakat awam, bentuk maklumat yang dihidangkan secara langsung membina serta mewakili minda pembaca atau penontonnya. Sungguhpun, tiada angka rasmi dari pemerintah, dari segi taburan pembaca mengikut kaum, amnya penerima utama adalah orang Melayu tanpa batasan geografis dan sosio-ekonomi. Secara langsung berjayanya sebuah agenda secara terancang memperbodohkan golongan sasarnya. Tambahan pula, pandangan umum menyebut orang Melayu malas membaca, kurang cakna maklumat dan abaikan unsur-unsur ilmiah dalam kehidupan.

Kenyataan tokoh media tersebut, memperkukuhkan tanggapan awam bahawa media arus perdana main peranan membentuk masyarakat pembacanya, orang Melayu yang berkebetulan malas membaca, maksudnya bacaan berbagai sumber, menjadi masyarakat yang beku dan kaku minda. Agenda jangka pendek ini, sekadar untuk kepentingan politik semasa, memperbodohkan rakyat sementara waktu demi mempertahankan kuasa yang ada.

Justeru itu, tajuk utama akhbar, akhbar yang diterbitkan dalam berbagai bahasa, secara langsung meggambarkan minda, peribadi serta wajah sebenar masyarakat pembacanya. Akhbar berbahasa Melayu dibaca oleh orang Melayu, amnya. Akhbar Cina dibaca oleh masyarakat Cina. Lihat kepada tajuk muka depan sesebuah akhbar, sudah boleh menilai darjah intelektualiti masyarakat pembacanya.

Khairy Jamaluddin, Menteri Belia dan Sukan, dalam majlis yang sama, semasa menjawab soalan forum, menjelaskan Perdana Menteri, DS Najib, tidak mengakui, intisari berita muka depan Utusan Malaysia , " Apa lagi orang Cina mahu", sebagai memetik ucapan beliau, 2 hari selesai PRU13 tempoh hari. Kandungan berita melaporkan PM menyalahkan akhbar Cina menyebabkan pengundi Cina mengalih sokongan.

Rasionalnya walaupun berita untuk memperpodohkan rakyat sedikit kandungannya, tetapi ianya adalah berita utama, berita headline. Sunguhpun tak sampai 5 peratus, tabiat pembaca mendahulu dan mengutamakan maklumat berkenaan berbanding dengan berita-berita atau kandungan lain yang tak dipersoalkan; sukan, jenayah, hiburan, kewangan. Pembaca Melayu walaupun berpendidikan dan berjawatan, cenderung kepada Utusan Malaysia berbanding Berita Harian, kerana bentuk tulisan dan ruang, Utusan Malaysia, dengan tulisan yang lebih besar, ruang atau jarak antara perkataan dan baris lebih luas berbanding Berita Harian, lebih menarik mereka yang ingin dapat maklumat secara cepat dan ringkas, tak banyak menyusahkan minda menjalankan fungsi. 

Kebodohan, kejahilan dan kemiskinan adalah 3K untuk memudahkan mereka yang ada kuasa untuk memanipulasi jiwa dan prinsip manusia. Pengukuhan 3K adalah agenda terancang dalam mana-mana masyarakat Dunia Ketiga, untuk pihak berkuasa melanjutkan usia.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan