Selasa, 25 September 2018

PRK Port Dickson 2

APA PERLUNYA PEMBANGKANG BERTANDING

Pilihan Raya Kecil (PRK) P132 Port Dickson yang akan diadakan pada 13/10/2018, sekiranya berlaku pertandingan akan ditentukan oleh proses penamaan calon pada 29/09/18 ini. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah merangka perbelanjaan pengurusan sebanyak RM3.6 juta diperlukan untuk PRK P132 untuk kelengkapan logistik dan tenaga petugas. Di pihak parti atau calon yang bertanding, masing-masing memerlukan perbelanjaan yang besar juga untuk kerja-kerja jentera kempen termasuk kelengkapan dan petugas pembantu. 

PRK yang dirancangkan khusus untuk persiapan DS Anwar Ibrahim mengambil alih jawatan Perdana Menteri ke 8. Harapan yang cukup tinggi dan berstrategik bagi Pakatan Harapan mempastikan bakal pengganti Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri, diagendakan  secara teratur. Agendanya Anwar perlu berada dalam Parlimen dalam tempoh tertentu dan munasabah, sebelum berlalu pertukaran penjawat kerusi berkenaan. 

Kerusi P132 secara tradisinya bagi BN adalah peruntukan untuk MIC. Dalam tempoh 14 kali PRU, BN atau dulunya Perikatan, meletakkan wakil MIC, bermula dengan T. Mahima Singh dalam PRU1 (PRU 1959).  Dalam 14 kali PRU, BN/Perikatan menang 10 kali dan kalah 4 kali: PRU 1969 kepada DAP, PRU 2008, 2013 dan 2018 kepada PKR, di kawasan campuran dengan rekod terkini 42.60% Melayu, 32.1% Cina, 21.40% India dan 3.49% lain-lain dengan jumlah 75,770 pemilih. 

MIC awal-awal lagi sudah menyerahkan kepada UMNO untuk meletakkan calon dalam PRK. Lantaran itu, bekas Setiausaha Agung MIC, S. Kumar telah mengumumkan akan bertanding sebagai calon bebas, sebagai satu protes di atas penyerahan kerusi peruntukan MIC kepada UMNO. 

Pas yang sedang mengadakan kerjasama dengan UMNO, sudah memberi laluan kepada UMNO, walaupun meletakkan calon dalam PRU14 di P132. Kenyataan awal Timbalan Presiden Pas bahawa PRK N132 membuang masa dan membazirkan wang rakyat. Namun demikian, UMNO secara rasmi telahpun mengumumkan UMNO bersama BN akan memboikot PRK P132. 

Parti Rakyat Malaysia (PRM) yang tidak terlibat dalam mana-mana pilihan raya di bahagian pilihan raya Parlimen atau mana-mana bahagian pilihan raya negeri dalam kawasan Port Dickson atau Teluk Kemang dalam tempoh 40 tahun terakhir, telah mengesahkan akan menyertai PRK P132. 

Berdasarkan maklumat awal, PRK P132 sekadar menyaksikan persaingan antara calon PKR mewakili Pakatan Harapan, Anwar Ibrahim akan ditentang oleh calon-calon bebas atau parti kecil. Sebagai meraikan hak demokrasi, PRK P132 tetap akan berlaku, menafikan saranan membiarkan Anwar Ibrahim menang percuma demi menyelamatkan duit awam. Pemerintah boleh menjimatkan wang orangramai demi melunaskan agenda "self centric", untuk memenuhi keperluan awam yang lain, jika semua pihak khususnya parti pembangkang mengambil tanggungjawab menyelamatkan dana awam. 

Apabila UMNO parti pembangkang terbesar di Parlimen yang diharapkan dapat menyaingi wakil parti pemerintah telah pun mengmabil keputusan memulaukan PRK ini, berkemungkinan parti pembangkang dominan yang lain akan mengambil tempat UMNO. Apakah Pas akan membuat keputusan baru ekoran tindakan UMNO mewakili BN. Terletak di tangan Pas, sama ada mengelakkan pembazirkan dana awam atau merealisasikan tanggungjawab sebagai pembangkang berkesan pasca PRU14.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan