Rabu, 19 September 2018

PRK Port Dickson 1

MEMBELANJAKAN PERBEANJAAN AWAM UNTUK SEBUAH AGENDA TERANCANG

Pada hari Rabu, 12/09/2018 lepas, Ahli Parlimen P132 Port Dickson, Datuk Danyal Balagopal Abdullah, secara rasmi meletakkan jawatan. Perletakan jawatan wakil rakyat Parti Keadilan Rakyat (PKR) ini sebagai memberi jawapan kepada hebahan dan spekulasi pengosongan sebuah kerusi Parlimen di kalangan wakil rakyat PKR. Ekoran DS Anwar Ibrahim, bakal memegang jawatan Presiden PKR secara rasmi November nanti, sekurang-kurangnya 3 Ahli Parlimen PKR disebut-sebut sanggup menawarkan diri untuk mengosong kerusi untuk memberi laluan dan jalan pendek bakal Presiden PKR menganggotai Parlimen. Nama Ahli Parlimen Port Dickson tidak termasuk dalam senarai awal.

Urusan menyediakan laluan kepada bakal Presiden PKR menganggotai Parlimen, dengan apa cara sekali pun, adalah urusan dalaman parti berkenaan. Apa cara sekali pun, cepat atau mudah, adalah hak parti menyelesaikan atau menyusun strategi parti, sebagai komponen utama yang membentuk kerajaan Pakatan Harapan. 

Persoalannya ialah ia melibatkan kepentingan awam. Untuk menyelesaikan urusan dalaman parti terpaksalah menggunakan dana awam, hasil sumbangan pembayar cukai. Sungguhpun diizinkan oleh sistem amalan demokrasi pilihanraya yang kita amalkan, sedikit sebanyak nilai-nilai moral sepatutnya menjadi salah satu unsur memurnikan keadilan sosial menerusi tuntutan demokrasi. Janganlah menggadai maruah untuk mencapai cita-cita demi politik menghalalkan cara mengikut ajaran Machiavelli. 

Suruhanjaya Pilihan Raya, dalam tempoh mengurus pilihan raya bermula pilihan raya perbandaran Kuala Lumpur 1952, melakukan beberapa pindaan dalam akta pilihanraya untuk penambahbaikan pengurusan dan perjalanan pilihanraya. Pengalaman dari beberapa siri Pilihan Raya Kecil (PRK) terutamanya melibatkan tokoh-tokoh parti politik tertentu menguji pengaruh meletak jawatan wakil rakyat untuk diadakan PRK. PRK dijadikan sebagai penanda aras kekuatan, ancaman dan kesan pengaruh seseorang tokoh. 

Krisis kepimpinan dalam kerajaan negeri Sabah yang dipimpin USNO di akhir tahun 1975, membawa kepada pemecatan menteri kanan kerajaan negeri, Datuk Harris Mohd Salleh (Menteri Kewangan Negeri). Kumpulan pro Harris menubuhkan sebuah parti, Barisan Rakyat Jelata Sabah (Berjaya). Harris letak jawatan ADUN untuk membolehkan PRK diadakan. ADUN Kuala Kinabatangan, Datuk Salleh Sulong juga ikut sama letak jawatan. Untuk menguji pengaruh parti baru, Harris bertanding dalam PRK Labuan dan rakannya tidak mempertahankan Kuala Kinabatangan, diletakkan muka baru. PRK Labuan dan Kuala Kinabatangan pada 8 hingga 10/12/1975, memberi kemenangan kepada calon USNO menewaskan calon-calon Berjaya, dengan majoriti besar. Gambaran awalnya, kerajaan negeri pimpinan USNO di bawah Tun Datu Mustapha Datu Harun masih mendapat sokongan kuat rakyat Sabah, menafikan kemunculan parti serpihan yang mendapat restu dari kerajaan Persekutuan. 

Petunjuk dari PRK Labuan dan Kuala Kinabatangan, rakyat masih bersama USNO, menyakinkan kerajaan Sabah membubarkan DUN untuk dipanggil satu Pilihan Raya Negeri (PRN) demi sebuah mandat baru. PRN Sabah dalam bulan April 1976, menyaksikan kejatuhan kerajaan USNO, yang bmandat baru kepada parti Berjaya pimpinan Donald Stephents-Harris Salleh. 

Krisis dalam kepimpinan kerajaan Barisan Nasional yang ditunjangi Berjaya di bawah Harris Salleh dalam tahun 1984 membawa kepada pemecatan pemimpin kanan Berjaya, Joseph Pairin Kitingan, Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Negeri. Dalam peraturan yang diamalkan oleh parti Berjaya; seseorang calon yang diangkat sebagai calon perlu menandatangan surat perletakan jawatan sebagai wakil rakyat (kiranya terpilih) tanpa tarikh dan disimpan oleh pengurusan parti. Parti akan meletakkan tarikh apabila seseorang wakil rakyat yang diputuskan oleh parti perlu meletak jawatan dan serentak diserahkan kepada Yang Dipertua DUN untuk mengistiharkan kekosongan kerusi wakil rakyat berkenaan. 

Melalui peruntukan dan peraturan parti, Pairin Kitingan diistiharkan meletak jawatan ADUN Tambunan. Kekosongan kerusi Tambunan, membolehkan SPR menetapkan satu PRK diadakan pada 29/12/1984. Pairin Kitingan bertanding sebagai calon bebas menentang calon Berjaya yang bertanding atas tiket BN. Pairin berjaya dalam menguji pengaruh dan kekuatan bila berjaya merampas kerusi asalnya dengan majoriti yang besar. Langkah seterusnya, Pairin menubuhkan Parti Sabah Bersatu (PBS) setelah kejayaan memenangi kerusi Tambunan. Tak sampai enam bulan sebelum pengaruh Pairin dan PBS berkembang, Harris Salleh membubarkan DUN untuk mendapat mandat baru. PRN Sabah, pertengahan tahun 1985, menyaksikan kejatuhan kerajaan Berjaya/BN Sabah, setelah parti baru, PBS berjaya menguasai kerajaan negeri.

Krisis kepimpinan UMNO ekoran pemilihan kepimpinan UMNO 1987 yang membawa kepada pengharaman UMNO dan tertubuh UMNO (Baru) memberanikan Datuk Shahrir Abdul Samad, Menteri Kebajikan Masyarakat, meletakkan jawatan Ahli Parlimen Johor Bahru. Shahrir mengosongkan kerusi Parlimen Johor Bahru untuk mengajak UMNO (Baru)  menguji pengaruh dalam satu PRK. Shahrir yang bertanding sebagai calon bebas berjaya mengalahkan calon UMNO/BN dengan majoriti besar. Kemenangan calon bebas di negeri kubu UMNO paling kuat ini, sedikit sebanyak mempengaruhi tahap sokongan kepada UMNO (Baru). Keputusan PRU 1990, sokongan kepada BN di negeri-negeri Melayu terjejas dan BN hilang kuasa di negeri Kelantan. 

Selepas PRU 1990, satu pindaan perjalanan pilihan raya telah dipinda iaitu seseorang yang meletak jawatan sebagai wakil rakyat tidak dibolehkan bertanding dalam mana-mana bahagian pilihan raya dalam tempoh lima tahun. Pindaan ini sebagai satu tindakan menyekat seseorang wakil rakyat bertanding semula dalam PRK. Rasional pindaan ini ialah tidak menggalakan wakil rakyat yang dipilih oleh rakyat mempermainkan mandat yang diberi di samping dana atau harta wang dibazirkan untuk kepentingan individu menerusi bila sesuatu PRK diadakan. 

Wajarkah satu PRK diadakan yang melibatkan kos menggunakan duit pembayar cukai semata-mata untuk memenuhi satu agenda politik. PRK Kajang pada awal 2014 sengaja diadakan untuk satu agenda menukar ketua kerajaan Pakatan Rakyat Selangor, SPR membelanjakan lebih RM1 juta untuk belanja pengurusan. Kesudahannya, kemelut jawatan MB Selangor diselesaikan tanpa dipengaruhi hasil PRK Kajang.

PRK P132 Port Dickson terpaksa diadakan lantaran rasminya sudah diistiharkan oleh SPR. Cuma, PRK seumpama ini wajar dipertimbangkan untuk masa depan berasaskan kepada dua perkara utama; memberi keadilan kepada pengundi yang telah menunaikan tanggungjawab dan memberikan mandat kepada orang yang dipilih untuk berkhidmat dalam tempoh sepenuhnya, dan membelanjakan sumbangan setiap pembayar cukai secekap dan penuh tanggungjawab. Setiap mandat yang diberi dan dana wang dibelanjakan, tidak dipersiakan dan dibazirkan. Tambahan pula, rakyat baru selesai menunaikan hak mereka, empat bulan lepas. Walaupun diizinkan oleh Perlembagaan dan Peraturan Pilihan Raya, menghormati hak pengundi dan hak pembayar cukai seharusnya diutamakan dan dihormati.










 

2 ulasan:

  1. Anwar peduli apa asalkan cita2nya tercapai. Adakah dia sebenar2nya pernah berfikir tentang nasib rakyat biasa? Meminta orang lain mengosongkan kerusi pada hal anak dan bini boleh berkorban memaparkan tamak haloba Anwar dan keluarganya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dalam Parlimen Pertama (1959-1964) 3 beranak dok dalam Parlimen: Dato' Abdul Rahman Mohd Yassin, Speaker Dewan Negara, anak-anaknya Tun Dr Ismail dan Dato' Sulaiman adalah anggota kabinet.
      Tan Sri Abdul Kadir Yusoff dan Tan Sri Farimah Hashim, suami isteri anggota kabinet, dalam tahun 1970an.
      Dalam Parlimen Ke 14, kemungkinan suami Timbalan PM atau PM, bersama isteri dan anak menduduki kerusi Dewan Rakyat.

      Padam